web analytics
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/8/a/2/hjorthen.org/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

Muslimer, syltelabber, og Black Jack Pershing

Når demokratenes representant i bystyret i Bergen, Kenneth Rasmussen, tar til orde for å henge opp syltelabber i stolper og lykter, og spille grisehyl over høyttalere for å hindre muslimer i å holde fredagsbønn på Torgallmenningen, så er det egentlig ikke noe nytt under solen. Det nye er at man får presse på den slags, og det er også nytt at det kommer fra folk som er såpass sentrale at de har klart å tilrive seg en plass i et bystyre. Men forslaget er ikke noe nytt.

Gideon Esra foreslo for eksempel i 2001, i den israelske avisen Yediot Aharonot, at palestinske selvmordsbombere burde bli begravet sammen med griseskinn eller griseblod. Dette fordi man angivelig ikke kan bli martyr så lenge man er begravet på en slik måte. Esra var på den tiden visepolitiminister i Israel, medlem av Likud, og altså ingen hvem som helst. Og året etter skal jødiske settlere i Gush Katif, på Gazastripen ha tatt saken i sine egne hender og gitt en selvmordsbomber akkurat den behandlingen.

Allerede i 1939 var storsjarmøren Gary Cooper inne på det samme da han i filmen The Real Glory spiller en doktor i den amerikanske hæren. Ved å drapere en fanget muslim i en grisehud, og proklamere at alle drepte muslimer heretter vil bli begravet i et tilsvarende hvis de ikke skjerper seg betraktelig klarer han å hindre et massivt opprør.

Men etter World Trade Center så har disse metodene virkelig fått et oppsving, også på norske debattforum, og kanskje er det den gamle krigshelten General John J. “Black Jack” Pershing som har skylda? I Sacramento for et par år siden fant man et flygeblad hengende på det lokale kontoret til nasjonalgarden. Jeg vet ikke om det så ut slik som dette:

pershing.jpg

Innholdet var ihvertfall det samme, og det refererer til General Pershings håndtering av det såkalte Moro-opprøret på Filippinene i hans tid som guvernør der i perioden 1909 til 1913. Under opprøret skal Pershing angivelig ha fanget 50 muslimer, tvunget dem til å grave sine egne graver, og så bundet dem til stolper. Griser ble hentet inn, slaktet, og så ble 49 av muslimene skutt med kuler dyppet i griseblod. Likene ble kastet i gravene, med en grisekropp over seg, og begravet. Den siste muslimen ble så sluppet fri for å fortelle historien. Dette skal ha satt en stopper for det meste av opprøret.

Historien har vært på vandring siden, i forskjellige varianter. Guy Glodis representerer Demokratene i delstatssenatet i Massachussettes, og han distribuerte den samme, eller en tilsvarende flyer til sine kolleger tilbake i 2003, og Bob Graham, også han fra Demokratene (som ikke har noen tilknytning til det norske partiet ved samme navn) skal i et intervju ha fortalt en historie om hvordan amerikanske soldater fanget tolv muslimske opprørere sør på Filippinene, og drepte seks av dem med kuler dyppet i grisefett. Deretter ble de begravet med griseinvoller over seg. De andre seks fikk selvfølgelig leve for å fortelle om det, og det skal ha vært slutten på muslimsk tullball i den delen av Filippinene.

Og ut av dette har altså mange fått det for seg at dette kan være en gangbar måte å møte muslimer på også i dag. Problemet er bare at det hele med all sannsynlighet er bare bløff og vandrehistorier. Dr Frank E Vandiver er professor i historie og har skrevet boka Black Jack, the life and times of John J.Pershing. Han har forsket mye på Moro-opprøret uten å finne noenting som taler for at dette er sant, og han sier at dette ville vært fullstendig i strid med Pershings natur. Snopes har gitt denne saken status som undetermined, men jeg tror det er rimelig trygt å hevde at Pershing, eller hans nærmeste offiserer, neppe har brukt den slags metoder.

Derimot kan det selvfølgelig være at andre soldater kan ha henfalt til den slags metoder. Boka Jungle Patrol fra 1938 hevder at en oberst ved navn Alexander Rodgers kan ha brukt tilsvarende metoder. Med Abu Ghraib friskt i minne så er det ikke utenkelig at slikt kan ha blitt gjort. Mer tvilsomt er det om det har hatt, eller ville ha den ønskede effekt.

Det er riktig at muslimene har sine restriksjoner på hva de kan spise, og at grisen ansees å være et urent dyr. Raeed Tayeh fra American Muslim Association in North America slår imidlertid klart og ettertrykkelig fast at ideen om at muslimer vil bli nektet inngang til paradiset for å ha vært i kontakt med en gris er intet mindre enn latterlig. Dermed kan vi kanskje konkludere med at Rasmussens forslag om å bruke syltelabber og grisehyl for å skremme muslimene bort fra Torgallmenningen sier mer om Rasmussens kunnskapsnivå enn om muslimer generelt.

Man kan sannsynligvis oppnå større effekt ved å sette på en CD med Jan Eggum.

16 Comments

  • 1 March, 2007 - 6:29 pm | Permalink

    (Hvorfor lar jeg meg irritere av i det ene øyeblikket å bli motsagt av deg for i det neste øyeblikket å bli imponert av historiekunnskapene dine?)

    Jeg tror det beste med Frp-ere som mener mye om griseblod er å binde dem fast til pinnestoler og å trille klinkekuler nedover lårene deres.

  • 1 March, 2007 - 6:37 pm | Permalink

    Nåvel. Det handler for det meste ikke om historiekunnskaper men om Google. Pershing visste jeg om fra før fordi jeg har krangla med syltelabbforkjempere tidligere. Før jeg lærte meg at det å diskutere på internett er omtrent like fruktbart som å fange vinden i en bøtte.

  • 1 March, 2007 - 8:36 pm | Permalink

    Svineforbudet er et av de forbudene som er et religiøst påbud, men som trolig har en svært så sekulær begrunnelse. Trikinosen florerte, man døde av å spise svinekjøtt. Når man da ikke visst hvorfor, er det lett å tenke seg at dette ble til Guds straff. Jødedommen hadde vel det samme forbudet?

  • 2 March, 2007 - 12:14 am | Permalink

    Å tro at død gris er en slags kryptonitt mot muslimer er en så absurd tanke at, vel, at jeg ikke engang kan komme med en passende sammenligning. Også hunder er ansett som urene dyr, men det finnes likevel fatwaer som tillater muslimsk hundehold.

    Det er første gang jeg skriver på bloggen din, men anledningen passet bra; dette var veldig godt skrevet.

    Kan henvise til noe som *ikke* er så godt skrevet, nemlig pressemeldingen fra Kenneth Rasmussen og Demokratene: http://www.ba.no/nyheter/politikk/article2615412.ece

    Ny OL-gren: tell skrivefeilene.

  • 2 March, 2007 - 12:22 am | Permalink

    Ja, det stemmer vel at jødene heller ikke kunne spise svin. Kan de det nå? Såfremt det er riktig slaktet og tilberedt?

  • tb
    2 March, 2007 - 12:32 am | Permalink

    Nei, svin er aldri kosher, uansett slakting og tilberedning. Husker ikke regelen her jeg sitter, men det er noe med klovenes form (blant annet) som skiller de rene dyr fra de urene.

  • 2 March, 2007 - 12:34 am | Permalink

    AU! Orddelingsfeil!

  • 2 March, 2007 - 12:35 am | Permalink

    Klovdyr med klover delt helt igjennom er spiselige. Såfremt de spiser drøv.

  • 2 March, 2007 - 12:38 am | Permalink

    “bønne rop på vår helligst plass”

    Jeg som trodde Stadion var aller helligst, men jeg er jo bare en dum østlending.

    Ja, at det var noe med klovene visste jeg jo egentlig. Er det en kobling til han med klovfoten der tro?

  • 2 March, 2007 - 12:41 am | Permalink

    De spiser da geit…

    Der har vi forklaringa!

  • 2 March, 2007 - 4:05 am | Permalink

    Oj!

    Jeg kjenner innvandrere som har bodd i landet i tre år som skriver bedre enn Rasmussen. Jeg får litt vondt av rasister som ikke klarer å raske ihop ei sammenhengende setning.

    Det viktigste i innvandringsdebatten er ikke norsk-kurs for innvandrere, det er norsk-kurs for Rasmussen så vi kan forstå hva han mener.

    (Håper for Allahs skyld innlegget mitt er fritt for lite flatterende skrivefeil!)

  • tb
    2 March, 2007 - 9:20 am | Permalink

    Har vi egentlig lyst til å forstå hva Rasmussen mener???

  • i1277
    2 March, 2007 - 9:42 am | Permalink

    Det er lett å kaste syltelabb i glasshus, men den ene er vel ikke nødvendigvis så mye verre enn den andre. Dersom Enevald Flåten og co lanserte planer om frikirkelige massemønstringer på Torgallmenningen så skal vi ikke se bort fra at diverse folk på venstresiden ville truet med å skremme de vekk med de vederstyggeligheter de skulle måtte ha for hånden (palestinaskjerf, satanrock, ukristelige ord og guttekyssing, andre forslag? Brenning av grilldress?)

    Den store krigshisseren her er jo BA, som i en frustrert mangel på reelle konflikter å skrive om tar et spøkefullt utsagn fra moskéfolkene og fremstiller det som en seriøs trussel.

    Jeg tror forøvrig egentlig ikke man skal være så veldig ekstremist verken den ene eller andre veien for å ønske å spares for både levende ord og allahu akbar på offentlige plasser. Disse religiøse menighetene er jo uansett såpass flinke til å lure penger fra medlemmeer og offentlige støtteordninger at de fint kan få klare seg selv når de skal ha nye lokaler til å dyrke gudene sine.

  • tb
    2 March, 2007 - 10:26 am | Permalink

    Så med andre ord er Vigrids.. nei, Demokratenes forslag egentlig litt ok? Fordi det er andre som helt sikkert ville vært like slemme hvis anledningen hadde vært en annen??? Merkelig
    😉

  • 2 March, 2007 - 11:11 am | Permalink

    Helt OK og helt OK. Jeg bare påpeker at mange av dem som nå roper høyest om hvor ond og dum mannen bak dette utspillet er egentlig ikke er så mye bedre selv, i hvert fall når det gjelder akkurat denne saken.

    Det er jo nesten like komisk som det er tragisk å se rabulistene både til venstre og høyre gjøke seg og drive name-calling av speilbildene sine der borte på den andre siden.

  • KEE, Skien
    2 March, 2007 - 11:33 am | Permalink

    Her er det mye mørke hjerter, ja.
    Legg også merke til hvordan hirden, unnskyld, demokratene viser til at dette er effektivt. Vel, jeg ville også skygget banen hvis en tydelig skvær gæren bevæpnet utlending (UN soldat) hang ut av et bilvindu og skreik noen uartilulerte hyl. Dette har nok lite med svin å gjøre, og mer med svinsk oppførsel…
    Og syltelabber som har hengt ute en stund har nok ikke verdens besta aroma de heller. Kanskje det funker, men kanskje det ei heller her har så mye med religion å gjøre, men mer med sarte neser og en viss sans for estetikk.
    Og om grisen så er “uren” i en religion behøver det da ikke bety at man skal være vettaskremt for den? Bortsett fra når den tar på seg klær da…

    KEE

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: