web analytics

Bloggen er en gave

chocolate box xmas
Creative Commons License photo credit: yushan c

Jeg ser på dokumentarfilmen om Eldkvarn, 27+, og der snakker bassisten Tony Thorèn om hvordan han oppfatter tekstene til Plura som en slags gave. De gir et lite gløtt inn bak teppet, lenger inn, et glimt av en annen Plura. For det han synger om er jo ikke slikt som han snakker om. Han snakker ikke slik som han synger. Der Plura er utadvendt er tekstene hans innadvendte, og Tony Thorèn synes altså at det er en skikkelig presang at han får dette gløttet inn i sin venn og kollegas indre liv.

Og da tenker jeg at det jo er dette som er mye av cluet med blogging også. Man får ta del i andre menneskers liv, tanker og følelser, på en litt annen måte enn man får sånn til daglig. Og ikke minst så får man dele sider av seg selv som man kanskje ikke så lett får utløp for sånn til hverdags. Jeg mener, selv Flopsy blir vel av og til litt lei av de dårlige vitsene mine, så da er det greit å ha et sted å gjøre av dem.

Og blogging er jo en fin måte å holde familie, kolleger og kjente oppdatert på, samtidig som man på en måte også blir bedre kjent. Eller kjent på en annne måte enn man ellers ville blitt. Som Pluras datter sa etter at han hadde blogget en stund i forbindelse med Svart Blogg-skiva: Kult å bli kjent med faren sin etter alle disse årene.

Samtidig så ligger det jo en potensiell sperre der, i at man vet at kolleger, kjente og familie leser, eller kan komme til å lese. Det er lett å begynne å filtrere strengere hva man skriver, eventuelt ikke skriver.

Jeg har blitt spurt om jeg kunne legge ut en link til en spørreundersøkelse fra to  masterstudenter på BI, det handler om blogg og tillit, og hvis dere ikke allerede har svart på den så hadde det vært hyggelig om dere kunne hjelpe til med dette. Det er ganske fort gjort, og dere finner den her:

Blogg og tillit

Det er en slik spørreundersøkelse der man får en påstand, og så skal gradere hvor enig man er. Litt vanskelig å vite hvor man skal legge seg på noen av spørsmålene, men vi får tro at utvalget og kunnskapen er god nok til at man får tatt høyde for de tilfeldighetene som dette måtte medføre.

Og så er det jo sånn da, at det er med bloggere som med mennesker ellers. Tillit må på en måte bygges opp. Det er mange bloggere jeg har stor tillit til, men det er også noen som befinner seg i den andre enden av skalaen. De fleste befinner seg kanskje et eller annet sted midt i mellom.  Jeg har ikke automatisk tillit til Hvermansen bare fordi han tilfeldigvis har en blogg.

Og hvis inntrykket av Hvermansen er at han primært bruker bloggen sin til å prøve å selge meg noe så blir det straks litt vanskeligere å bygge opp den tilliten.

Bloggen er en gave, det finnes både harde og bløte pakker, noen av dem er skikkelig fine og morsomme å pakke opp. Andre igjen er kjøpt på Nille.

13 Comments

  • 14 July, 2008 - 8:04 am | Permalink

    Jeg tok i hvert fall denne undersøkelsen, og jeg fant ut at jeg egentlig har ganske god tillitt til blogger(e).
    Jeg lurer på om de rangerer ting også etter hvor ofte og hvor lenge man har lest blogger.
    – Du vet disse som bare åpner en til to tilfeldige blogger og mener de da vet alt om fenomenet.

  • 14 July, 2008 - 10:59 am | Permalink

    Bloggen er en gave, det tenker jeg også. Eller, i alle fall noen av bloggene, f.eks de som deler tanker som kanskje ikke kommer frem på samme måte ellers.

    Men den undersøkelsen ble jeg bare irritert av, jeg prøvde men ga opp halvveis. Har jeg tillit til folk som blogger? Har jeg tillit til folk som snakker liksom, ikke nødvendigvis, informasjonen må filtreres uansett hvilket verktøy man bruker for å si noe.

    Sidespor: det minner meg om en av dagens nyheter, la oss advare også voksne menn som får lyst til å sende 5.000 dollar til en kvinne i Ghana for å få henne på ferie hit ettersom de fikk såpass god kontakt på nettet og han er ute etter kjærlighet. 5.000 dollar og det var før flybilletten kunne bestilles. Hva er det med folk?

  • Hjorthen
    14 July, 2008 - 1:34 pm | Permalink

    Men det er jo forskjell på bloggere også? Man har større eller mindre tillit avhengig av hvordan bloggen ser ut, hvor den er plassert, hvem de linker til, hva de skriver om etc? Forutsatt at man ikke har lest vedkommende blogg før da naturligvis?

    Det gjelder sikkert ikke alle dog, hvis man sender 5000 dollar til en kvinne fra Ghana som man aldri har møtt så finner man kanskje en gjennomsnitts VGBlogg tillitvekkende ved første øyekast også?

  • 14 July, 2008 - 2:56 pm | Permalink

    Ja såklart. Man filtrerer jo og lager seg et raskt bilde basert på de tingene du nevner, er det ikke det vi har gått på skolen for i 10-20 år? Og blitt oppdratte for?

    Problemet mitt er at jeg husker så dårlig så jeg klikker meg stadig inn på de samme dårlige bloggene som har skrevet et klikke-ord og to setninger til og så masse reklame. Jeg lærer visst aldri. Jeg må ha en liste foran meg tror jeg med bloggere jeg ikke leser.

    Det samme skulle de Ghanamennene hatt, en huskeliste.

  • 15 July, 2008 - 4:03 pm | Permalink

    Altså, jeg har egentlig samme tillit til blogger som til folk, – så lenge de oppfører seg ok så er det greit.
    – Reklame bryr jeg meg ikke om så lenge bloggen har ordentlige poster, litt som at jeg ikke bryr meg med hvordan folk er kledd bare de er snille.

  • 15 July, 2008 - 7:19 pm | Permalink

    Men ja, man blir vel påvirket av hvor bloggen er hostet også.

  • Hjorthen
    15 July, 2008 - 11:39 pm | Permalink

    “Altså, jeg har egentlig samme tillit til blogger som til folk, – så lenge de oppfører seg ok så er det greit.
    – Reklame bryr jeg meg ikke om så lenge bloggen har ordentlige poster, litt som at jeg ikke bryr meg med hvordan folk er kledd bare de er snille.”

    Sånn tenker jo jeg også, men så blir man vel litt påvirket allikevel, enten man vil eller ikke? Bevisst eller ubevisst?

  • 16 July, 2008 - 9:09 am | Permalink

    Du har nok rett i at man har preferanser som påvirker inntrykket av bloggen. F.eks. hvis man aldri har funnet en god blogg på en host, så blir man stort sett skeptisk til alle blogger hos den hosten.

  • 16 July, 2008 - 5:44 pm | Permalink

    “Andre igjen er kjøpt på Nille” 😀
    Noen av de Nille-bloggene er sånne jeg ikke klarer slutte å lese selv om jeg veet at jeg blir irritert av de.
    (Og tillit til bloggeren bak den type blogger har jeg definitivt ikke)
    Jeg tror ofte jeg dømmer bloggen på utseende, ser bloggen glorete ut og er den hos spesielle hoster, disser jeg den før jeg har lest noe. Kanskje fordi det som oftest stemmer. Dog, av og til finner man gullkorn.

    Tilliten går ikke alltid på om man vet hvem bloggeren er med navn og nummer, men om den gir et troverdig bilde. Da er det ett fett hvem som står bak. Hvis man i tillegg ikke er altfor blåøyd tror jeg man klarer seg?

  • 20 July, 2008 - 2:31 pm | Permalink

    En utrolig dårlig undersøkelse med helt feil spørsmål, som bar preg av at de som laget den ikke hadde filla peiling på blogging, blogglesning eller elementære filosofiske/psykologiske begreper. Det er ingen rom for nyansering her, jeg angrer allerede på at jeg svarte på den.

    For eksempel: Hva er «tillit»? Hvis jeg har tillit, betyr det at jeg tror at alt som står i posten er «sant»? Hva så med skjønnlitterære innslag, som er noe av det jeg liker best i blogger? Eller handler tillit om at jeg ikke tror bloggeren er ute etter å ramme meg selv? Og hvorvidt man venter svar på kommentarer – det avhenger helt av hvilken bloggere det handler om, jeg leser også mange som ikke svarer.

    Problemet med en dårlig undersøkelse er jo ikke at den er verdiløs, men at den gir resultater som er direkte misvisende, og som kan lede dem som ikke har innsikt på enda større villstrå. Jeg har sett liknende ting i andre undersøkelser gjort av økonomer/økonomistudenter, spesielt mht arbeidslivsspørsmål. Håper de som har laget denne leser kommentarfeltet ditt, og gjør bedre forundersøkelser neste gang de skal lage et spørreskjema.

    • Øystein og Anders
      1 August, 2008 - 11:32 am | Permalink

      Hei, og takk for tilbakemelding. Synd at du angrer på at du svarte på undersøkelsen, men takk for at du gadd likevel.

      At undersøkelsen er lite nyansert skal vi ikke være uenig i. Problemet vårt er at det praktisk talt ikke eksisterer forskning på dette feltet, derfor måtte vi starte på scratch. Da får det heller være at vi bare risper i overflaten, så får andre ta over stafettpinnen og gå dypere. Når det gjelder spørsmålene om tillit, er jeg enig i at begrepet kan tolkes ganske bredt. Det er jo et standard problem ved utforming av spørreskjemaer at ulike ord tolkes forskjellig av respondenter. Derfor baserte vi spørsmålene på tidligere undersøkelser i artikler om emnet tillit.

      Vi takker for tilbakemeldinger, og ikke minst takk til Hjorthen selv som la ut link til spørreundersøkelsen selv om den er meningsløs 🙂

      Til slutt kan jeg si at målet med vår masteroppgave er å avdekke om det eksisterer et grunnlag for bedrifter å etablere/videreføre relasjoner med kunder gjennom en bedriftsblogg. Derfor sammenlikner vi to undersøkelser hvor en er rettet mot privatblogger og en som er rettet mot bedriftsblogger.

    • 1 August, 2008 - 1:08 pm | Permalink

      Helt enig med Oda. Jeg så skjemaet, men bestemte meg for å ikke sende det inn.

  • Hjorthen
    20 July, 2008 - 9:13 pm | Permalink

    De som står bak dette har fått kritikk, og respondert på den, i kommentarfeltet til VamPus. Vi får håpe de tar det til seg, jeg fant vel i grunnen også dette temmelig meningsløst ja.

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: