web analytics

Ali Farah enda en gang

ambulansepanser

Saken om Ali Farah og det som skjedde i Sofienbergparken vil visst ingen ende ta. Siste nytt er at klageorganet likestillings- og diskrimineringsnemnda har valgt å omgjøre et vedtak fra Likestillings- og diskrimineringsombudet, og slår fast at Erik Schjenken og hans kollega ikke har opptrådt fordomsfullt allikevel.

Noe som får nestlederen i SOS Rasisme, Ola Melbye Pettersen, til å skrive en kronikk i Dagbladet der han hevder at media har sviktet i denne saken. Han har et poeng, det er snodig hvordan alt har blitt snudd på hodet etterhvert som tiden har gått. Fra massiv fordømmelse av ambulansespersonellet i tiden etter hendelsen, til de nå i dag nærmest er martyrer som har lidd en voldsom urett.

Melbye Pettersen har nok også helt rett når han kritiserer media for å ha unnlatt å gå Ullevål Sykehus nærmere etter i sømmene. Det er jo her man burde satt inn hovedfokuset. Men når han hevder at mediene nå “fremstiller nå Ali og Kohinoor som hysteriske og hatefulle, med en personlig vendetta mot Erik Schjenken“, så kan jeg ikke si jeg deler den oppfatningen. Joda, jeg har lest nok av kommentarer som hevder dette, men å si at mediene fremstiller det sånn tror jeg ikke det er riktig?

For alt jeg vet kan det godt være riktig at likestillings og diskrimineringsnemda konkluderte som de gjorde. Det er jo utrolig vanskelig å påvise at feilen som ble gjort faktisk ble gjort fordi Ali Farah er svart, og det er selvfølgelig en gigantisk feil av likestillingsombudet å konkludere med at det er rasisme som ligger til grunn, uten i det hele tatt å snakke med de påståtte rasistene. Amatørmessig er det.

Det som er dumt er imidlertid at det etterhvert fester seg et inntrykk av at det som skjedde i Sofienbergparken nærmest var et hendelig uhell. Slik konkluderer nemda:

“Nemndas konklusjon er derfor at Ullevål universitetssykehus v/ambulansearbeiderne ikke forskjellsbehandlet Ali Farah i strid med forbudet mot diskriminering på grunn av etnisitet eller hudfarge i diskrimineringsloven § 4. Vedtaket er enstemmig.”

Men de gjorde jo en grov feilvurdering, det er ikke til å komme i fra, selv om mange ser ut til å ha glemt det. De forlot en mann med alvorlige, livstruende hodeskader. Hvorfor?

Selv om man nå har konkludert både her og der med at ambulansesjåførene ikke handlet rasistisk, så er det fortsatt godt mulig at de diskriminerte. Ja, jeg vil nesten med sikkerhet hevde at de gjorde nettopp det. Vitne og sykepleier Ragnhild Storstein Spilker var ikke i tvil om at ambulansepersonellet var fulle av fordomsfulle holdninger.  De sier selv de tenkte rus med en gang de ankom Sofienbergparken.

Sofienbergparken
Sofienbergparken

Og mens det finnes egne ombud for etnisk diskriminering, og alltid noen som er villig til å gå på barrikadene for å kjempe mot rasisme, så er det ikke så farlig med litt diskriminering av rusede, eller for den saks skyld psykisk syke. Der er det nesten fritt frem.

Når rasismeanklagene nå er lagt døde, Schjenken har fått gitt ut sitt forsvarsskrift i bokform, og denne saken nå etterhvert kan få sige inn i glemselen for de fleste av oss, så er det litt trist å måtte konkludere med at tusenvis av oppslag i norske medier egentlig ikke har lært oss noen ting.  Vi kan trygt fortsette å forakte de svake, de som er annerledes. Tiggere, rusmisbrukere, psykisk syke, og ingen kommer til å bry seg nevneverdig.

Se bare på forskjellen i omfang på dekningen av Farah-saken, i forhold til de siste par ukers avsløringer om rus i barnevernet etter at 17 år gamle Kristiane Jacobsen døde av å ha sniffet lightergass. Bergens Tidende har gjort en kjempejobb med den saken, og avdekket urovekkende forhold i barnevernet, men det her ikke blitt noe større trøkk ut av det. Anniken Huitfeldt innrømmer at det statlige barnevernet har sviktet, og Olemic Thommesen krever hennes avgang, men er det egentlig noen som bryr seg? Har VG, Dagbladet og Aftenposten skrevet om det i det hele tatt? Har det vært snakket om i de viktige debattprogrammene på TV?

Nei, rusede barnevernsbarn som snart er voksne er det få som bryr seg om, selv ikke når de som har ansvaret for å ta vare på dem neglisjerer oppgaven sin totalt.

Joda, det er nok å ta tak i når det gjelder rasisme, men det er snart på tide å få fokus på den langt mer aksepterte forakten for svakhet som vi alle bærer på. Det er den som er virkelig skummel.

Og ja…jeg har nok skrevet både mer og bedre om dette før.
Les gjerne Tom Reynolds om sitt liv som ambulansemann i London.

(Foto: Eirik Haugen, Wikimedia Commons, og Wilhelm Joys Andersen, Wikimedia Commons)

17 Comments

  • 3 March, 2009 - 10:04 am | Permalink

    I en nettdebatt i går (?) så sa Schenken flere ganger at ja, de hadde vist grov (?) uforstand, og at de skulle ha tatt ham med seg, og at ja, de lot seg påvirke av egne holdninger, og ja, det var feil,

    Og at noe annet skulle ha blitt fravørende fra debatten, det er jeg helt uenig i.

    Når det er sagt, over til noe annet jeg går og lurer på, også etter å ha lest det du skriver her: Jeg har jo vært borte fra media og debatt en lang periode, og ett intrykk jeg sitter igjen med er at folk er så ytrlig mye mer krasse, skråsikre, bombastiske, sure og dømmende enn de var for et par år siden. Enten det gjelder snåsamann,Schenken, ME, hijab osv osv. Det er som om tonen fra kommentatorfeltet i Dagbladet og VG har spredd seg til blogger, kommentatorer, aviser og media ellers, i langt støre grad enn tidligere.

    Det du skrive rher er med på å forsterke det intrykket. Nå er jo ikke SOS rasisme kjent for å være en spesielt tungtveiene arganisasjon lenger, og har det med å komme med slike utspill, men det virker som om langt flere har tatt opp en slik tone i uttalelsene sine.

  • 3 March, 2009 - 10:25 am | Permalink

    Hjorthen, nå er jeg uenig med deg på flere punkter (og det skjer ikke så ofte). Hovedankepunktet mitt er at jeg synes du resonnerer vel tabloid, samtidig som du anklager mediene for å være tabloide.

    At mediene vinkler og prioriterer uvesentligheter villt og hemningsløst fohindrer verken deg eller meg fra å lære noe i denne saken. Dersom vår læring og forstand skulle være avhengig av Dagbladets førstesideprioriteringer, så ville alt håp være ute.

    Og dersom vår evne til å skille rett fra galt skulle være avhengig av en korsfestelse av Schjenken, så ville jeg anse våre sjeler som fortapt. Nemda sier ikke at intet galt har skjedd, de sier at det gale som skjedde ikke var etnisk diskriminering. Dersom alle feil alle gjør skal klistres på våre identiteter og vår person (som rasisme), så vil ingen noen gang få forbedret seg.

    Jeg synes faktisk det er litt spesielt at man fortsetter å hakke på Shjenken og spekulere rundt hans motiver, når offeret Farah for lengst har forsonet seg med mannen og de feil han påførte Farah.

  • Hjorthen
    3 March, 2009 - 10:58 am | Permalink

    Det er mulig jeg var uklar her, ja…det er til og med sannsynlig, ja…når jeg nå skal forsvare meg blir det til og med uklart oppe i hodet mitt . Dette tror jeg er første gang i bloggens historie jeg har angret på at jeg ikke gidder å korrekturlese.

    Jeg får forsøke å rette det opp i denne kommentaren:

    Det er ikke meningen å fortsette å hakke på Schjenken, tvert i mot egentlig, jeg mener jo at den egentlige skurken i dette stykket er hans overordnede, som har skjøvet Schjenken foran seg og gjort ham til syndebukk for noe som kanskje kunne skjedd med nesten hvem som helst. At de ikke har hatt det klart for seg hvilken påkjenning jobben er, og at de ikke har hatt tiltak som har kunnet motvirke den kynismen som lett kan spre seg blant dem som har slike jobber, og før eller siden vil føre til nettopp det som skjedde i Sofienbergparken.

    Og jeg er oppgitt over kronikken til Pettersen som nekter å slippe rasismesporet, som jeg mener er et villspor. Jeg vil mye heller snakke om den forakten for svakhet, for de som er annerledes, tiggere, rusmisbrukere, alkoholikere, som jeg av og til kjenner alt for godt i meg selv, og som jeg tror det er mye viktigere å snakke om enn Pettersens noe snevre rasisme. Selv om rasisme også er en del av det så klart.

    For jeg tror dette er viktig å snakke om, jeg tror denne forakten eller hva man nå skal kalle det har alt for stor plass i samfunnet vårt, og det var noe sånt jeg ville forsøke å formidle.

    Det klarte jeg visst ikke denne gangen.

    • 3 March, 2009 - 11:28 am | Permalink

      Men da er vi ikke det minste uenige da 🙂 Tvert imot!

      • Hjorthen
        3 March, 2009 - 11:30 am | Permalink

        Nei det skulle tatt seg ut 😯

    • Eirik Haugen
      21 May, 2009 - 9:56 pm | Permalink

      Må bare innrømme at jeg ikke er en av dem som leser bloggen din på daglig basis, men kom over akkurat dette innlegget ved en tilfeldighet (oppdaget bildet mitt øverst). Ser at du som de fleste andre nå har konkludert med at ambulansepersonellet ved dette tilfellet ikke handlet utifra rasistiske motiver, men blir ganske bekymret når du skriver at du allikevel er nesten helt sikker på at de diskrimminerte pasienten.

      Du begrunner dette blant annet med at “vitne og sykepleier Ragnhild Storstein Spilker var ikke i tvil om at ambulansepersonellet var fulle av fordomsfulle holdninger”. Leser man hennes og de andre vitnenes politiforklaringer oppdager man at de ikke er like fargerike som det kommer frem i media, og det er ikke et eneste sted noen klarer å sette fingeren på spesifikke ting ved oppførselen til Erik Schjenken og kollegaen.

      Derimot har flere vitner forklart at de to på ambulansen “så rasistiske ut”, og som Schjenken skriver i sin egen bok om hendelsen så må han ha et veldig rasistisk utseende, fordi han klarer ikke å se noen forskjell på hvordan han ser ut på bildene fra Sofienbergparken og det han ser i speilet hver dag.

      For å komme tilbake til det som bekymrer meg, og som jeg gjerne vil få si litt om, nemlig dette med holdninger til de svakeste gruppene i samfunnet – det du beskriver som en iboende forakt for svakhet som finnes hos oss alle.

      Det jeg tror ganske mange hadde hatt godt av, Hjorthen inkludert, er å få være med på en vakt eller to og se hvilke utfordringer ambulansetjensten faktisk møter i hverdagen. Jeg tror du skal lete lenge etter en yrkesgruppe med så stor evne til innlevelse og empati med andre mennesker i alle livets faser, i glede og i sorg. Det er mulig at det i enkelte samfunnslag eller grupper kan eksistere en slik forakt for svakhet, men blant dem som jobber med disse problemstillingene til daglig tror jeg ikke du finner så mye av det.

      Når det gjelder vurderingene som blir gjort i forkant og de tankene man gjør seg rundt dette, så handler det mye mer om forberedelser enn holdninger. Dette er også noe det fokuseres på under utdannelsen. Man foretar vurderinger/prioriteringer utifra meldingene man før, men er selvfølgelig åpen for revurderinger hele veien. Her vil også erfaring spille inn, og jeg tror det er umulig å la være å trekke veksler på de erfaringene man har gjort seg. I mange tilfeller vil det være disse som faktisk redder pasientens liv, fordi man på forhånd er forberedt og har tenkt gjennom et formålstjenelig handlingsmønster.

      De personene som begynner i ambulansetjenesten fordi de er ute etter “action” eller bare ser på det som en hvilken som helst jobb varer ikke lenge i yrket. De som blir værende er de som har et reelt kall og en motivasjon, og som føler tilfredsstillelse ved å kunne gjøre livet lettere for sine medmennesker. Dette være seg en rusmisbruker som har satt overdose, en ungdom som har forsøkt å ta sitt eget liv, en fødende mor eller en terminal pasient som skal ut på sitt livs siste biltur.

      • Hjorthen
        23 May, 2009 - 6:39 am | Permalink

        Det du skriver er antagelig sant, men det er også en del av virkeligheten at ambulansepersonalets harde virkelighet kan gi grunnlag for en utvikling av en usunn subkultur, usunne holdninger i forhold til enkelte grupper, slik Helsetilsynet konkluderte med i en rapport i kjølvannet av denne saken. Og innlevelse og empati er jo ikke det første man tenker på når man hører lydopptakene fra Sofienberg?

        Anbefaler ellers denne posten her: http://hjorthen.org/?p=4056 jeg tror den er bedre.

  • Nok er nok
    3 March, 2009 - 11:09 am | Permalink

    nå må det blitt slutt på denne martyr sak. Folk er dritt lei hele ali. Er han ikke fornøyd reis tilbake. Det er mange andre som har opplevd verre ting i samfunnet på de områdene. DAgbladet bør også skjerpe seg med denne invandrer propaganda. Nok _er nok !

  • 3 March, 2009 - 11:18 am | Permalink

    Hei Hjorthen,

    du tar feil mht barnevernsbarna som ruser seg. Det eneste BUFdir og BUFetat vil vedkjenne seg, er at personalet på institusjonene deres mangler kompetanse på rusfeltet. Det morsomme er, at vi vet mye og vi kartlegger ungdom med rusprobler kjapt, men siden direktoratet skal spare penger, lar de være å kjøpe gode tiltaksplasser til disse ungdommene. Da blir de ventende i 6-10 mnd i usikkerhet om hva som skal skje med dem på akuttinstitusjoner, og da er det ikke så veldig rart at noen eskalerer rusbruken sin en del. Når vi varsler, blir vi avspist med et latterlig seminar og en beskjed om at vi ikke har peiling på hva vi snakker om, mens debatten i BUFdir raser videre om hvem som har de billigste døgnprisene, i stedet for å skape de rammene som skal til for gode behandlingsopplegg. Det er ingen grunn til å tro at at kursing vil hjelpe ungdommer som ruser seg, så lenge de ikke har en plass som er tilrettelagt deres behov. Bufetat Vest skal kutte ganske mye i 2009, selv om vi i 2008 hadde en 100% økning i antall skuttplasserte ungdommer.

    • Hjorthen
      3 March, 2009 - 11:35 am | Permalink

      Feil og feil, jeg gidder ikke lete opp lenken, men Huitfeldt har vel sagt at det statlige barnevernet har sviktet, men evnen til selvkritikk er jo ikke alltid så godt utviklet i våre politikere, så hvor dypt den erkjennelsen sitter er vel høyst diskutabelt?

      Ellers så er det skremmende, men ikke uventet det du sier. Det er en skam rett og slett, og dette kurset/seminaret vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte av. Jeg føler med deg/dere. Virkelig.

      Er det noen grunn til å tro at det står noe bedre til i andre Bufetat-regioner forresten?

  • 3 March, 2009 - 12:02 pm | Permalink

    Ikke spesielt bedre i andre regioner heller. Jeg har lest uttalelsen til Huitfeldt, og den går vel også mest ut på å bortforklare systemsvikten med at folkene på gulvet mangler kompetanse. Barnevernet er et fryktelig lukket system preget av at folk har taushetsplikt og er nervøse for å varsle fordi det tolkes som illojalitet fra øverste hold, da er det ikke så lett å slå tilbake når man blir møtt av munnkurv og hersketeknikker. Samtidig er ansatte ved institusjoner forpliktet til å si i fra når de har kjennskap til kritikkverdige forhold og strukturell svikt i systemet. Det ville være fint med et fagpolitisk opprør nå. Hva faen skal de gjøre hvis vi legger ned arbeidet og streiker?

    • Hjorthen
      3 March, 2009 - 12:11 pm | Permalink

      Hvis folkene på gulvet mangler kompetanse så er det da Huitfeldts ansvar å sørge for at de får det i fremtiden. Seminar vil vel ikke hjelpe så innmari. Jeg synes opprør og streik er en god ide!

  • 3 March, 2009 - 12:23 pm | Permalink

    Opprør it is.

  • Ola Normann Lutlei
    3 March, 2009 - 2:58 pm | Permalink

    Nå må dagbladet gi seg med å følge denne saken, ambulanse personellet er frifunnet og det norske folk er drittlei av å høre om denne ALI!!

  • 3 March, 2009 - 8:36 pm | Permalink

    Det jeg opplever som et problem i så og si alle debatter, er at det på død og liv skal skapes en overgriper og et offer.

    I denne saken ble dette gjort ved at Ali Fahrad plutselig var svart istedet for paient. Hudfargen ble viktigere enn rollen, og debtten ble overlesset av politisk korrekte meninger om hvordan man behandler fargede i det norske samfunn, istedet for å fokusere på hvordan man behandler pasienter.

    Så kan man stile spørsmål ved hvem som har hatt noe å tjene på et slikt fokus.

    • Hjorthen
      5 March, 2009 - 3:41 am | Permalink

      Sant nok det, det er medienes dramturgi det der, og nå er det Schjenken som er offeret?

  • 10 March, 2009 - 7:53 pm | Permalink

    Noen fakta i denne saken er temmelig klare: Schjenken gjorde ikke jobben, dertil ikke-gjorde han jobben sin på temmelig ufyselig måte. Begge deler alvorlig når det dreier seg om forholdet mellom helsepersonell og pasienter. Schjenken må for s… slutte å sutre.

    Når det er sagt: Ullevåls håndtering av saken er klart kritikkverdig, nå er det dessverre slik at det er lettere å henge ut en enkeltperson enn en grå institusjon.

    Resten av affæren er bare æsj. Rasisme her, rasisme der, og Farahs pinlige kronikk. 😳

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: