web analytics

Integrering igjen

Immigration Is Not A Crime

Vi har vel alle hørt det før:

For snille politikere som ikke tør å stille krav til innvandrere. Og en for generøs velferdsstat som skaper passivitet.

Denne gangen er det visst Per Sandberg og Libe Rieber-Mohn som mener dette. De har vært i frokostdebatt hos Civita i anledning utgivelsen av boka Migrasjon og frihet, et forsøk på å slå an en ny tone i innvandringsdebatten, men Sandberg og Rieber-Mohn hadde bare gamle sure toner å komme med om man skal tro Dagbladets dekning.

Så spørs det hvor mye det tjener Ap i valgkampen at deres profilerte statssekretær Rieber-Mohn nå får sine meninger slått sammen med Frps Per Sandberg.

Gerhard Helskog var også i panelet, og hvis vi fortsetter å tro på Dagbladet, så var alle tre såre enige i at det er naivt og ødeleggende å overse problemene som det norske samfunnet sliter med i dag.

Det er selvfølgelig vanskelig å være uenig i det, problemer er sjeldent lure å overse, men hvilke problemer snakker vi om her egentlig? Er det ikke på tide at noen spør? Alt for ofte får folk lov til å lire av seg lekser om alle problemene som innvandringen fører med seg, uten å spesifisere, og uten at noen går dem nærmere på klingen. Det er liksom bare opplest og vedtatt at innvandring fører med seg problemer, og at integreringen i Norge har vært mislykket.

Og for å understreke så viser man til USA, der integreringen derimot er ytterst vellykket.

Det er ikke noen overraskelse at innvandring byr på utfordringer, og man kan ikke forvente at all integrering går knirkefritt, men mitt inntrykk er at integreringen i Norge er bra på skinner. Lever jeg i en annen virkelighet enn Per Sandberg, og nå altså Libe Rieber-Mohn? Er det et spørsmål om hva man ser på, eller handler det om øynene som ser? Kan vi snart få en integreringsdebatt der følelsene skyves vekk fra frontlinjene, og man i det minste forsøker å være litt faktabasert?

Som Virrvarr altså påpekte så fint her for litt siden, så ser det ut til at integreringen i Norge faktisk går forbausende bra:

(…) hvis vi definerer integrering som at invandrere deltar i yrkeslivet, har gode norskkunnskaper, tar høyere utdannelse, samt at barn av innvandrere klarer seg bra på skolen, så går integreringen i riktig retning. Ting kan definitivt bli bedre, men det er ikke på sin plass å snakke om noen krise i integreringspolitikken

Kan ikke de som er så hissige på integreringsspørsmålene være så vennlige og sette ned en komite som kan sette opp noen retningslinjer for hva som er en bra nok integrering? Slik at vi vet hva som er målet liksom, og kan finne ut hvor skoen trykker aller mest?

Rieber-Mohn sa:

– Det er klart det er bedre å betale folk for å jobbe enn å betale dem for ikke å jobbe. Vi har kanskje vært for flinke til å formidle hvilke rettigheter innvandrerne har. Fokuset bør nok over på hvilke muligheter de har i arbeidslivet og hva som kreves for å lykkes der.

Jeg tror nok det finnes en del mennesker her i landet som vil stusse litt på påstanden om at man har vært for flinke til å fortelle folk hvilke rettigheter man har, det er ihvertfall en vanlig kritikk mot helsevesen og NAV at man selv må skaffe seg rede på hvilke regler som gjelder, men det er kanskje annerledes for innvandrere, hva vet jeg. Uansett så høres det ut som en strålende taktikk for å få ned velferdsstatens utgifter: Ikke formidle til folk hvilke rettigheter de har! Særlig effektivt i forhold til innvandrere som ikke kan språket så godt. Tenk på alle pengene vi kan spare!

Eller enda bedre, vi kan TA FRA DEM rettighetene?!? Hvorfor har ikke noen tenkt på det?

Nei, det er nok best at vi får fokuset over på mulighetene i arbeidslivet, og hva som kreves for å lykkes der. Kanskje vi kan trykke opp en folder med adresser og telefonnummer til alle landets renholdsfirmaer? Oppfordre dem sterkt til å endre navnet sitt til noe norskklingende kanskje? Passe på trappevasken, og ikke slakte geit på balkongen er også viktige punkter, det er fort gjort å få et dårlig rykte.

Per Sandberg har også ideer. Han vil la kommunene velge selv hvilke innvandrere de vil ha, noe som for meg ihvertfall høres ut som en strålende ide. Mye bedre enn å la innvandrere velge selv hvor de vil bosette seg ihvertfall, individuell frihet har aldri ført noe godt med seg. Som et eksempel på hvorfor dette er en god ide viser han til at tamiler vil integreres raskere i landbrukskommuner, siden de har erfaring og kunnskaper om landbruk som vi kan gjøre god nytte av.

Ja, for i landbruket peker alle piler oppover, ikke minst sysselsettingen?

Sandberg er lett å gjennomskue, han vil bytte ut bøndene med tamiler, og tror at dette vil bety billigere mat.

La oss ikke glemme Helskog forresten, han var jo også i panelet. Han hevdet at det norske systemet har ødelagt innvandrerene, at vi bruker velferdssystemet til å holde innvandrerene nede, sammenligner med USA, viser til at 7 av 10 innvandrere i USA tror at morgendagen blir bedre. Undersøkelser fra europeiske land viser at det gjelder bare 2-3 av 10 her.

Eller der da. Vi vet jo ikke hvilke europeiske land undersøkelsen omfattet.

Helskog hevdet også at innvandrere som lykkes i det europeiske arbeidsmarkedet bruker doping, mens dette nærmest er et ikke-eksisterende fenomen i USA, men dette måtte han senere be om unnskyldning for.

Ifølge Imdi var sysselsettingsandelen for hele befolkningen 72 prosent før finanskrisa slo inn. For innvandrerbefolkningen var andelen 63 prosent, men mennene er omtrent på samme nivå, det skiller 3 små prosent.  Forskjellen i sysselsetting skyldes for en stor del at kvinnene i innvandrerbefolkningen er ikke har gått ut i jobb i samme grad som sine norske søstre.

Hvilket, ifølge Sandberg, understreker galskapen i å forby sexkjøp. Her tar man jo fra innvandrerkvinnene den åpenbare veien til meningsfyllt arbeid.

Boka frokostmøtet egentlig handlet om er skrevet av Torkel Brekke, Marius Doksheim, Erlend Sand og Torstein Ulserød. Den kan lastes ned gratis på Civitas hjemmeside.

Creative Commons License photo credit: daveknapik

8 Comments

  • 27 March, 2009 - 9:18 am | Permalink

    Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. Samtidig tror jeg vi må være så pass ærlig at vi erkjenner de problemene vi har. Det ligger imidlertid ikke hos innvandrerne, men hos oss selv og i våre holdninger til dem.

    Selv er jeg ettertrykkelig rystet over noe av responsen på egne poster i det siste. Norsk rasisme ser ikke lenger ut til å trives i det skjulte. Den har slått ut i full blomst, nå som til og med Arbeiderpartiet signaliserer at de anser fenomenet et problem — som et slags grønt lys for dem som hittil har nøyd seg med å skule litt olmt på mørkhudede.

    • 27 March, 2009 - 5:10 pm | Permalink

      Meget godt poeng. Mange glemmer at integrering har like mye med flertallsbefolkningen å gjøre, f.eks at jobbsøkere med åpenbart utenlandske etternavn ikke blir invitert til intervju en gang.

      Apropos skule: Et kvarter på Tøyen senter er nok til å legge merke til gamle sure gubber som skuler olmt på afrikanske kvinner i tradisjonelle klær. Et blikk sier mye.

    • Hjorthen
      27 March, 2009 - 5:37 pm | Permalink

      Ja, vi har vel alle fått vår del av disse kommentarene, og det har dratt seg skikkelig til etter hijab og blasfemiblabla. Jeg prøver å innbille meg at det kan være bra for et eller annet at dette skjer, men neiggu om jeg vet.

      Integrering er ikke bare de nyankomnes ansvar, det er ihvertfall helt sikkert. Vi har vel alle et ansvar.

  • 27 March, 2009 - 9:42 am | Permalink

    Velskrevet innlegg, og jeg må si jeg er enig med deg sånn stort sett.

    Vi har utfordringer knyttet til innvandring i Norge (hvilke land har ikke det?), men det bilde som gjengis av media samsvarer ikke med den faktiske tilstanden.

    Folk viser kun til kriminelle innvandrere, men glemmer å se hvor mye annet bra for samfunnet de også har gjort. Og ja, undersøkelser viser jo at man trenger en generasjon på å komme seg, og barn av innvandrere gjør det minst like bra som gjennomsnittsnordmann.

    • Hjorthen
      27 March, 2009 - 5:40 pm | Permalink

      Takk takk. Visst er det utfordringer, men innvandring og innvandrere har nok kommet for å bli. De reiser ikke hjem igjen, og de slutter ikke å komme. Vi må gjerne kritisere, men da får man sørge for å rette kritikken der den bør ramme, og ikke bare kjase i genrelle vendinger.

  • Trond
    27 March, 2009 - 2:10 pm | Permalink

    Jeg vil anbefale dere å basere diskusjoner om dette emnet på fakta fremfor synsing.

    Å stemple dem som trekker frem de overveiende negative sidene ved innvandringen som rasister er ikke lenger gangbar argumentasjonsteknikk. En kan jo alltids høyne til Hitling i håp om å stigmatisere meningsmotstandere, men fakta har en tendens til å veie tyngre.

    Jeg merker svært lite rasisme blant nordmenn, men jeg merker at de fleste har fått islamismen, kriminialiteten og trygdemisbruket langt opp i halsen. De samme menneskene som vil ha full stopp i somalisk innvandring er gjerne positive til tamiler, thailendere og andre innvandrergrupper.

    Problemet til disse verstinggruppene ligger hos dem selv. De må endre sin instilling. At snillister i Norge har gjort det lett for dem å utnytte systemet vårt er ingen unnskyldning for at de faktisk gjøre det.

    En venn av meg har en immigrantkone. Hun er skikkelig sint på den “norskopplæringen” der får. I starten var all “norskopplæringen” terping på hvilke rettigheter de hadde, og hvilke trygde de hadde krav på. Hun truet med å forlate undervisningen om de ikke heller begynte språkundervisningen.

    Senere fikk de god opplæring i hvilke norske partier som var “rasistiske”.

    For å delta noen timer i uken fikk hun utbetalt 20 000 kr. i måneden.

    “Nedskrevet” kommer med en påstand om at andre generasjon gjør det minst like bra som gjennomsnittsnordmannen. Jeg vil utfordre deg til å dokumentere dette, for jeg tror dette er en ønske fra din side fremfor en virkelighetsbeskrivelse.

    Jeg legger ved noen lenker der dere kan få FAKTA å basere videre diskusjon på. Så håper jeg at vi i det minste kan ha et felles mål om å bevare den norske kulturen, som virker så lokkende på våre innvandrere.

    I forhold til folketallet har Norge en enorm innvandring, 67 000 personer bare i 2008. Det tilsvarer Finnmark fylke.
    http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=41&tekstid=2330

    Ikke-vestlige innvandrere, med Tamiler som er flott unntak, har så lav arbeidsdeltakelse at det spiser opp mer enn oljefondet bidrar med.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article1348280.ece

    Bare i 2008 brukte den rødgrønne regjeringer 9,2 milliarder på nye asylsøkere. Dette er mer en hva Nroge brukte på politiet i 2008.
    http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=41&tekstid=2083

    Noen som husker hvor mye debatt det var for noen år siden da en vurdere “eldremilliarden”? Hvor mye debatt var det rundt asylmilliardene?

    Ikke-vestlig innvandring er en økonomisk katastrofe som mest sannsynlig på sikt vil knekke velferdsstaten.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article902132.ece

    I dag begås 72,8% av voldtektene i Oslo av ikke-nordmenn. Ikke-nordmenn utgjør omtrent 20% av befolkningen i Oslo.
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/22/533336.html

    • Hjorthen
      28 March, 2009 - 3:22 pm | Permalink

      Ulempen med lange kommentarer er at de gjerne også krever lange svar, og det har jeg ikke alltid tid til. I denne omgangen skal jeg nøye meg med å påpeke at det godt kan diskuteres om det er slik at ikke-vestlige innvandrere har så dårlig arbeidsdeltagelse som det hevdes her.

      Vietnamesere er f.eks omtrent like sysselsatte som tamilene, og innvandrere fra Iran, Tyrkia og Afghanistan klarer seg ganske bra, der er over halvparten av dem i jobb. For pakistanere og irakere er det like under halvparten. Den store utfordringen for innvandrere fra disse landene, Tyrkia, Afghanistan, Pakistan og Irak, er å få kvinnene ut i arbeidslivet. Hadde man klart å få dem opp på samme nivå som kvinnene fra Iran ville alt plutselig sett mye bedre ut.

      Størst utfordring er knyttet til innvandrerene fra Somalia, der er sysselsettingstallene foruroligende lave.

  • 27 March, 2009 - 5:07 pm | Permalink

    Fakta er ikke å forakte. Integreringen er faktisk bedre enn man skal tro ved å følge overfladisk med i nyhetene, slik VirrVarr påpeker. Mange såkalt “andregenerasjons” gjør en solid klassereise, universitet og høgskoler er fulle av dannede og ambisiøse unge pakkiser og slikt, leger, advokater og toppsjefer er ikke lenger blendahvite alle som en.

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: