web analytics

Rosa er for jenter altså!

Jeg er visst i Firdaposten i dag. Det er mulig jeg gjentar meg selv en smule der, men de fleste av Firdapostens lesere følger nok ikke bloggen min, så det får gå. Her er teksten:

Korrekt bruk av håndkle
Korrekt bruk av håndkle

Rosa er for jenter altså!

Sambuaren min fekk seg ei skikkeleg overhøvling i Havhesten for ei tid tilbake, og somme vil nok seie at det var fullt fortent. Bryt ein med dei viktige normene og reglane i samfunnet vårt, så er det berre rett og rimeleg at nokre tek på seg oppgåva med å gje beskjed. Den som kjefta på henne var ei jente på om lag 10 år, og kva var brotsverket sambuaren min hadde gjort seg skuldig i? Jau, ho hadde tørka den 2 år gamle sonen vår med ein rosa handduk. Slikt gjer ein ikkje ustraffa.

At rosa er jentefarge og blått gutefarge er noko alle veit, ein er ikkje store krypet før ein får dette innprenta i skallen. Somme meiner at årsaka til at det er slik ligg i genene våre. Men vi skal faktisk ikkje meir enn knapt 100 år attende i tid før det var heilt omvendt. Då vart det meint at rosa var ein sterkare og meir bestemt farge enn blått, og at rosa dermed passa best for gutar. Jentene skulle kle seg i det meir delikate lyseblå. Så at rosa no er jentefargen over alle jentefargar har truleg meir med mote enn biologi å gjere.

Kjønn påverkar måten vi vert behandla på, og det påverkar måten vi behandlar andre på, heilt frå vi er bitte små. Når jentebabyar skrik seier vi at dei er leie seg, og når gutebabyar gjer det same er dei sinte. Og slik har vi det gåande. Ta til dømes den populære heltinna Lisbeth Salander, som nokon av dykk kanskje så på kino i går kveld. Ho er handlekraftig og sterk, men utan sosial kompetanse. Ein fåmælt einstøing som ikkje kvir seg for å ty til vold når ho meiner det trengs. Om lag slik som dei fleste mannlege heltane i populærkulturen altså, men sidan Salander er kvinne så har ho blitt ustyrt med ei fortid full av overgrep og vonde hendingar. Ein mann kan godt vere sær, sur og valdeleg utan forklaring, det ligg i naturen vår. For at ei kvinne skal ha dei same eigenskapane så trengs det ei forklaring. Kvinner kan jo ikkje vere fødde slik, det må vere noko med miljøet, ein vanskeleg oppvekst til dømes. Noko som kan overstyre biologien. Til trass for generasjonar med likestilling som tema er kjønnsrollene framleis alt for trange.

Dette handlar ikkje først og fremst om kvinnekamp, temaet er vel så viktig for oss gutar. Kvinnerolla er ikkje uproblematisk, men den er kanskje likevel meir fleksibel enn mannsrolla. Er det ikkje lettare for jenter å vere gutejenter enn det er for gutar å vere jentegutar? Mi meining er derfor at gutar taper minst like mykje på dei tronge kjønnsrollene som det jentene gjer. Og sjå berre kven som slit mest på skulen i våre dagar, kan det vere ein samanheng der?

Men så kjem protestane. ”Dottera mi vil berre leike med dokker, enda vi har prøvd å velge nøytrale leikar til henne frå ho var lita!”. ”Sonen vår elskar alt som bråkar, så kom ikkje her og fortell meg at det ikkje er forskjell på kjønna”. Og sjølvsagt, den som vil kan bruke resten av helga på å diskutere om forskjellane er biologiske eller om dei skuldast sosiale konstruksjonar. Forskjellane er der, men dei av dykk som har pina seg gjennom ex-phil kan kanskje hugse Humes giljotin? Det at noko er, betyr ikkje at det bør vere slik. At jenter bråkar mindre og er flinkare på skulene er eit statistisk faktum, men det betyr ikkje at det nødvendigvis er slik det burde vere. Vi må bli flinkare til å sjå enkeltindividet, ikkje berre kjønnet. For trass alt så er dei individuelle forskjellane mykje større enn kjønnsforskjellane.

Det viktigaste er at ein blir tørr etter badet, ikkje kva farge det er på handduken.

20 Comments

  • 11 October, 2009 - 12:50 pm | Permalink

    Uff
    og hver gang man tror ting har Gått Fremover, så… blir man minnet på at fremgang er en treig prosess!

    Er jo helt enig i det du skriver!

    • Hjorthen
      11 October, 2009 - 6:47 pm | Permalink

      Ja, det er ofte to skritt frem, ett tilbake, men vi får vel allikevel tro at det sngeler seg fremover? Men det går ikke av seg selv?

  • 11 October, 2009 - 7:10 pm | Permalink

    Dette var da en aldeles utmerket tekst, Hjorthen.

    • Hjorthen
      11 October, 2009 - 7:23 pm | Permalink

      Takk for det, for en gangs skyld har jeg til og med fått reaksjoner i nærmiljøet etter at avisa kom, så jeg tror det er grunn til å være fornøyd med denne.

  • 11 October, 2009 - 10:48 pm | Permalink

    Bravo til deg! Hvorfor er det ikke flere menn som faktisk tør å diskutere hvilke roller de blir pådyttet. Heia, heia 😀

    • 11 October, 2009 - 10:48 pm | Permalink

      PS kan du fjerne den pinlige skrivefeilen…

      • Hjorthen
        11 October, 2009 - 11:10 pm | Permalink

        Skrivefeil?!?

        😉

  • 11 October, 2009 - 11:00 pm | Permalink

    Jeg blir så glad når noen klarer å formulere akkurat det jeg mener. Det jeg ikke klarer å skjønne er at noen kan være uenig i det du skriver, som jo i mine øyne er så opplagt!

    • Hjorthen
      11 October, 2009 - 11:22 pm | Permalink

      Nei, akkurat dette er vel såpass rundt at alle kan være enige i det. Jeg skal prøve å være litt mer radikal neste gang kanskje;-)

  • tb
    12 October, 2009 - 8:43 am | Permalink

    Bra skrevet!
    Min datter elsket gravemaskiner fra hun var knøtt, lillebroren måtte lære at gravemaskiner var tøft av kompisene… Og en artikkel i et engelsk “ukeblad” på slutten av 1800-tallet, slo visstnok fast en gang for alle at rosa var den fargen som passet best for gutter..

    Men nå kommer vel Harald Eia snart på besøk for å vise deg den intellektuelle skrukken sin? Fordi du ikke har skjønt at det er gentisk!

    • Hjorthen
      12 October, 2009 - 10:00 am | Permalink

      Uff nei, ikke Harald Eia. Jeg tror jeg gikk fra å være pro-Eia til å være anti-Eia etter å ha lest det der intervjuet i A-Magasinet der han forteller om den gangen han og Skavlan hevnet seg på en filmregissør som hadde skjelt ut Skavlan i fylla eller hvordan det nå var. Der bikka det plutselig over.

  • 12 October, 2009 - 12:42 pm | Permalink

    Tvillaust attkjenneleg og tankevekkjande (både for dei som kanskje ikkje les bloggen din, men òg for meg, mor til to jenter og ein gut), godt å tenkje på at denne teksten er publisert i ei av fylkets aviser.

    • Hjorthen
      12 October, 2009 - 11:56 pm | Permalink

      Takk for det Rypa!

  • 13 October, 2009 - 5:00 am | Permalink

    Stakkars Hagbart! Han blir vel mobbet til både depresjon, alkoholisme og det som verre er nå! Bare fordi moren hans ikke kunne finne fram et håndkle i en skikkelig guttefarge!

    • Hjorthen
      14 October, 2009 - 11:19 pm | Permalink

      Ja, jeg holder Flopsy personlig ansvarlig for alt av psykiske problemer heretter. Dette var ikke bra!

  • 13 October, 2009 - 10:07 am | Permalink

    Jeg vil bare slå fast (her også) at jeg er knæsj i rosa.

    • Hjorthen
      14 October, 2009 - 11:20 pm | Permalink

      Ja det er det da ingen grunn til å tvile på, særlig er du flott i lakserosa nettingstrømper!

  • 14 October, 2009 - 5:01 am | Permalink

    I mine øyne går hysteriet litt begge veier her. Noen skal på død og liv forhindre at noen barn går inn i noe som kan minne om en tradisjonell gutte/manns/jente/kvinne-rolle. Da blir kjønnsrollene likevel trange, bare på en annen måte.

    Ang. protestene du nevner, så fikk min bror utdelt dukker han skulle leke med når han var liten, men det endte opp med at han bare kastet de fra seg og fikk biler og byggeklosser i stedet. Mener ikke at det er noe argument i seg selv, men bare sånn for å ha nevnt det.

    For øvrig er jeg ikke særlig begeistret for den fremstillingen din av gutte/mannsrollen som forklaring på at gutter sliter i vår feminiserte skole. Tror ikke du at gutter hadde gjort det best dersom vi hadde skapt en skikkelig machoskole? Tror ikke du at det kan være noe med systemet også? Den feministiske fremstilingen av gammeldagse kjønnsroller, særlig den gammeldagse gutte/mannsrollen, som roten til alt ondt blir litt for enkel i mine øyne.

    • Hjorthen
      14 October, 2009 - 11:40 pm | Permalink

      Trykket i fra samfunnet til å definere oss etter om vi har trakt eller tut er såpass stort, at jeg ikke tror det er noe større fare for at det blir så veldig trangt den andre veien. Men det er ikke mitt poeng at jenter skal leke med gravemaskiner og gutter med dokker, jeg vil bare at de skal kunne gjøre det uten at noen kommer trekkende med negative utsagn fordi de leker med feil ting. Se individene, ikke la kjønnet styre så mye av oppfattelsen vår av hva som passer og ikke passer.

      Machoskolen hadde ikke passet for meg i hvert fall.

  • 25 October, 2009 - 1:46 am | Permalink

    Heldig som jeg er, dumper flotte Firdaposten inn i posthyllen min her på skolen min i Drammen tre ganger i uken. Fikk med meg denne spalten, og må si jeg flirte. Helt enig i det du skriver. Mange gode poeng, og en treffende punchline.

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: