web analytics

Yes we can

Klokka er 02.30, og på TV snakkes det som om Barack Obama er i ferd med å bli president med et lite valgskred, og VG melder at viktige Pennsylvania blir blå. Jeg klarer ikke helt å tro på det enda, men det ser altså ut som om mine fire år gamle ord om at John McCain er USAs neste president ikke kommer til å slå til. Jeg er ikke så lei meg for det.

Så får vi se hvor stor forandringen egentlig blir da, med Obama i det ovale kontoret. Det er vel ikke usannsynlig at ganske mange mennesker kommer til å bli ganske skuffet, når det viser seg at forandringens kvern maler uendelig langsomt.

Men det er virkelig utrolig det Obama har gjort. Fra å være den ukjente mannen som tok demokratenes landsmøte med storm for fire år siden, når John Kerry ble utpekt som presidentkandidat, til å være outsideren som vippet hun som jo skulle være årets presidentkandidat av pinnen, og som nå altså muligens, kanskje, sannsynligvis, rir inn i det hvite hus på en bølge av begeistring of forventninger. For to år siden gjorde SurveyUSA 30 000 intervjuer hvor de ble spurt om hvordan de ville stemme i et presidentvalg mellom Obama og McCain. Her er resultatet:

There are no red states or blue states, just the united states of america?
There are no red states or blue states, just the united states of america?

Her har det ihvertfall vært forandring, det er det ingen tvil om. Så får vi bare håpe at forandringen betyr noe mer enn at USA i de neste fire årene kan bombe med et smil hvor de vil i verden, uten at vi utlendinger bryr oss fullt så mye.

Men la oss spare kynismen til en annen dag, og heller velte oss litt i håpet om at Barack Obama som president faktisk kan bety en forandring til det bedre.

Marion ber om en liste over gode amerikanske blogger, og en av dem jeg i så fall er nødt til å trekke frem er Billmon. Tidligere innehaver av den nå nedlagte Whiskey Bar, men etter en lang bloggepause er han nå sporadisk tilbake med en såkalt dagbok på Daily Kos. Whiskey Bar var klodens beste politiske blogg, Billmon er sylskarp og kunnskapsrik, og ser vel helst på Demokratene som det minste av to onder. På valgdagen i dag har han nøyd seg med å poste et dikt av WH.Auden:

Tomorrow, perhaps, the future: the research on fatigue
And the movements of packers; the gradual exploring of all the
Octaves of radiation;
Tomorrow the enlarging of consciousness by diet and breathing.

Tomorrow the rediscovery of romantic love;
The photographing of ravens; all the fun under
Liberty’s masterful shadow;
Tomorrow the hour of the pageant-master and the musician.

Tomorrow, for the young, the poets exploding like bombs,
The walks by the lake, the winter of perfect communion.
Tomorrow the bicycle races
Through the suburbs on summer evenings.

But today, the struggle.

W.H Auden
Spain 1937

Nydelig.

Nå sitter man på NRK og analyserer hva McCain har gjort feil i sin kampanje, og det har kommet kritikk mot kampanjen hans fra flere hold. Men faktum er vel at slik situasjonen er nå, med en utrolig uopopulær republikansk president, en upopulær krig, en vaklende økonomi, så skulle valget allerede vært over. At det faktisk har vært spennende hele veien tyder vel heller på at McCains kampanje har gjort mye riktig? Før finanskrisen slo ut i full blomst var det jo likt på meningsmålingene, med McCain med mest vind i ryggen.

Og det var vel ikke McCains kampanjeledelse som sto bak finanskrisen.

En annen god amerikansk blogg, og en som jeg tror Marion vil sette pris på, om hun ikke kjenner den allerede, er Democracy Arsenal. En gruppeblogg med utspring fra National Security Network, der kunnskapsrike folk med kule navn som Lorelei Kelly og Heather Hurlburt skriver om amerikansk utenrikspolitikk. Jada, de er vel Demokrater hele gjengen.

Men ellers så leser jeg ikke så mye tungt politiske amerikanske blogger lenger, men folk som jeg av og til er innom er Matthew Yglesias, Juan Cole, Laura Rozen og War and Piece, Balkinization, Fafblog, og selvfølgelig Huffington Post da. Orcinus er også verdt å nevne, samt Firedoglake, og nylig har jeg oppdaget The Daily Beast, men det er vel mer et magasin, heller enn en blogg. Men den ser lovende ut.

Marion er forresten ikke bare en blogger som vi skulle ønske skrev mer, men også en by i Ohio der Ku Klux Klan nå prøver å rekruttere nye medlemmer.

Og nå er klokken snart 04.00, og man bør vel prøve å sove litt igjen, særlig nå som John Bolton (tror jeg, hvis det da ikke bare er barten hans?) sitter på BBC og erklærer at Obamas økonomiske politikk ligger langt til venstre, og at McCain kunne vunnet hvis det ikke hadde vært for finanskrisen. Det siste er nok riktig, men det første?!?

Sarah Palin da?

Var hun et godt eller et dårlig valg for McCain?

Norske forståsegpåere mente det var å skyte seg i foten. Mon det, McCain ville vel ha Lieberman, og det ville vel i sammenligning vært å skyte seg i hodet?

En meningsmåling jeg ikke gidder å google opp igjen nå som jeg er på vei til sengs, kunne for noen dager siden fortelle at Palin hadde større støtte i den republikanske basen, de kristenkonservative, enn det George W. Bush hadde for fire år siden. Dette er velgere som i utgangspunktet var temmelig skeptiske til McCain.

Jeg er ganske sikker på at McCain ville ligget enda dårligere an om han hadde fått viljen sin, og gått til valg sammen med Lieberman.

Men nå er det natt. Sorry forresten at jeg ikke har hatt tid til å svare på kommentarer det siste døgnet. Jeg kommer snart sterkere tilbake.

21 Comments

  • tb
    5 November, 2008 - 10:43 am | Permalink

    La oss glemme kynismen litt nå ja, la oss tro at forandring er mulig. Makta er solid plassert der den alltid er, men liekvel.. Et nytt ansikt betyr noe, det også. Retorikk er også reell, og bidrar til å skape en farligere, eller litt mindre farlig verden.

    En ting er i alle fall sikkert, vi ville ikke fått en farget statsminister i Norge, DIT har vi ennå ikke kommet, og har lang vei å gå også. USA slår oss uten problemer. Det må også være en del av bildet av USA. Prata med en amerikaner på jobb i dag tidlig, en lykkelig amerikaner, som tilsto at han var litt imponert over landet sitt i dag, som han sa; “for 70 år siden lynsjet vi negre, for 20 år siden ville en farget president vært totalt utenkelig, og i dag er Obama president”.

    Ellers er det vel et tegn på at jeg er litt overutstyrt med empati, at jeg de siste dagene har tenkt litt på Geogre W, alene og forlatt, alle hans partifeller blir plutselig syke eller MÅ en tur til Hawaii hvis han dukker opp i nærheten, alt han o ghans menn sier blir brukt i valgkampen av hans motstandere, og hans egne partifeller bruker mesteparten av valgkampen på å overbevise om at de ikke er George Bush, at de knapt kjenner fyren, bare traff ham tilfeldig på en fest en gang, og at de bildene sjølsagt er forfalsket, de har da aldri håndhilst på fyren, nei da!, og valget fikk han og kona følge på TV, i et låst rom eller noe… Men som den samme amerikaneren fnysende sa i dag “He did it to himself!” Men litt sympati må man jo nesten få for en sånn skjebne?

    • Hjorthen
      5 November, 2008 - 6:42 pm | Permalink

      Hehe, Bush er blitt litt sånn som gamle gode Saruman kanskje, etter at entene har oversvømmet Jarnagard og gjort den gamle trollmannen til flyktning i sitt eget hjem, Orthanc?

      Det var hans egen skyld i det tilfellet også 😛

  • tb
    5 November, 2008 - 11:10 am | Permalink

    Men det er klart; en president som gjør Dagfinn Høybråten rørt til tårer http://www.dagbladet.no/art/valg_i_usa/politikk/3637434/, kan jo ikke være HELT god da?
    (Enda godt Siv Jensen er skeptisk i alle fall, det er et godt tegn…) 😈

  • 5 November, 2008 - 11:30 am | Permalink

    Dette er, mest av alt en fantastisk dag.

    Det er nesten så man skulle tatt en gedigen gruppeklem.

  • 5 November, 2008 - 12:02 pm | Permalink

    Dagbla’ hadde jo en skikkelig gla’forside i dag: “Puh! Vi overlevde George W Bush” eller noe i den duren. Meg bekjent var ikke GWB på valg, så det der er vel strengt tatt litt i overkant. VG hadde bedre forside. En med håp og framtid. Obama-style.

  • Hjorthen
    5 November, 2008 - 1:21 pm | Permalink

    Ja, vi er fortsatt mange mange år unna en farget statsminister med rart navn her i landet. Korvald er vel det nærmeste vi kommer.

    Litt betenkelig med Høybråten der, men så lenge Siv Jensen er skeptisk så tror jeg det går greit. Ganske morsomt egentlig. BBC intervjuet en eller annen republikaner i natt, og hun virket faktisk ganske opprømt over det hele. Hva det betydde for USAs rennome, hvordan det viste at USA virkelig var mulighetenes land, det historiske aspektet, alt det der. Først når intervjueren lurte på om hun faktisk feiret at Obama hadde vunnet tok hun seg i det og kom på at hun jo var uenig i det meste av politikken som Obama sto for.

    Men Siv Jensen er altså skeptisk.

    Og Bush skal vel sitte i to og en halv måned til, vi er ikke over kneika enda, det er fortsatt tid til å bombe Iran 😕

    Gruppeklem? Kan vi innvilge sånt da? Ja?

  • 5 November, 2008 - 1:21 pm | Permalink

    Hehe, tusen takk! Helt fantastisk å bare kunne bestille kvalitetsanbefalinger på denne måten 🙂

    Jeg har aldri tenkt så mange positive, håpefulle tanker om USA før som jeg gjør i dag. Jeg skjønner at fallhøyden er stor, men det å gi folk tro på demokratiet slik Obama nå har gjort åpner for at det er mange som kan være med og dra lasset.

    Ellers hjertelig takk for komplimentet. Jeg prøver å fokusere på ett skriveprosjekt, og det tar sin tid (forresten tror jeg det er mer enn ett sted i USA som heter Marion. Det er også en lampe på IKEA).

    • Hjorthen
      5 November, 2008 - 1:29 pm | Permalink

      Bare hyggelig 😎

      Og så må vi forresten ikke glemme at Marion jo var John Waynes egentlig navn da!

  • nessie
    5 November, 2008 - 5:36 pm | Permalink

    Jeg tok visst feil i mine spådommer om at USA ikke var klar for en (halvt) afro-amerikaner som president. Så leit :mrgreen:

    Selvfølgelig kan vi gruppeklemme!

  • 5 November, 2008 - 8:50 pm | Permalink

    “Sarah Palin da?

    Var hun et godt eller et dårlig valg for McCain?

    Norske forståsegpåere mente det var å skyte seg i foten. ”

    Nå liker jeg ikke begrepet “forståsegpåere”, men jeg regner meg definitivt blant de som mener at valget av Sarah Palin, var en av McCains største tabber. At hun har god standing blant de kristenkonservative hjelper lite. McCains store problem var at han sviktet sentrum.

    Når det gjelder meningsmålinger om Palins popularitet, så kan jeg sitere CNN:

    ” In the final two weeks, Palin was at last given a chance to make in-depth speeches on substantive issues like energy and special-needs children.

    But the tide had long turned. An NBC News/Wall Street Journal poll in October showed she had become a bigger drag on McCain than President Bush, with voters citing her qualifications as their primary concern.

    A CNN poll released last weekend showed Palin’s unfavorable ratings were twice as high as when McCain picked her, and 57 percent of Americans believed she didn’t have the personal qualities a president needed.
    advertisement

    As for the future, the poll indicated that only four in 10 voters would support Palin if she chooses to run for president in 2012. But Palin’s fortunes have changed before.”

    Det kan vel ikke bli verre enn når man er “bigger drag than President Bush”.

    • Hjorthen
      5 November, 2008 - 9:07 pm | Permalink

      Men hun ble vel valgt, nettopp for å sikre de kristenkonservative, som McCain ikke hadde noe særlig drag på? Og det gjorde hun, ifølge den målingen jeg ikke gidder å lete opp igjen. Problemet var, som du sier, at McCain ikke klarte å fange sentrum?

      Og om McCain hadde fått viljen sin og fått Lieberman i stedet for Palin ville man kanskje mistet mange av de ute på høyrekanten, samtidig som det vel fortsatt er tvilsomt om man ville klart å fenge sentrum i særlig grad?

      • Hjorthen
        5 November, 2008 - 9:09 pm | Permalink

        Men det er klart, Palin kan kanskje ha bidratt til atsentrum ble vanskeligere å fange for McCain, og det er rart de ikke fant bedre alternativer enn henne til å fange inn høyrefløyen. Og som kanskje kunne gjort det uten å støte fra seg folk.

        Huckabee kunne gjort det kanskje?

        • 5 November, 2008 - 10:04 pm | Permalink

          Det er ikke tvil om at hun begeistret kristenkonservative (der kristen har langt større betydning enn konservativ) NRA-medlemmer. Men det store spørsmålet er hva denne delen av det republikanske partiet hadde gjort uten Palin. De hadde garantert ikke stemt på Obama.

          Men det blir bare spekulasjoner. Jeg tror imidlertid ikke hun blir GOPs kandidat i 2012.

          • Hjorthen
            6 November, 2008 - 5:25 pm | Permalink

            Det er vel en viss fare for at de hadde blitt sittende hjemme?

            Ellers så er jeg enig i a Palin ikke blir presidentkandidat om fire år ja, men om vi er kvitt henne er jeg ikke sikker på, kanskje hun virkelig ender opp som talkshowprogramleder?

  • 5 November, 2008 - 10:17 pm | Permalink

    Er ikke du sjef her da? Om du vil invilge gruppeklemmer så kan du vel det. 😎

    Ellers hadde jeg det på tunga som VP sa her over – hva ville de som likte Palin stemt på om hun ikke var der? Neppe Obama.

    Ellers har jeg en fremdeles en litt sånn “fly på skyene”/halleluja følelse etter i natt, og lurer på om den finanskrisa virkelig kom fra oven, så bra tima som den var.

    • tb
      6 November, 2008 - 10:01 am | Permalink

      De kunne ha kommet til å sitte stille, se på TV og be til sin gud?
      Tror ingen republikansk presidentkandidat en gang tør å tenke tanken på å støte fra seg de religiøs-konservative i partiet, så sentrale som de har vært i oppbyggingen av Bush-dynasitet. Tror rett og slett kanskje at republikanerne for en gangs skyld overvurderte det ekstreme høyres tyngde denne gangen?

  • tb
    6 November, 2008 - 10:03 am | Permalink

    Så ellers en oversikt over alle de folkeavstemningene som ble gjennomført parallelt med presidentvalget, og det var ikke så veldig lystelig lesing. Stort sett gikk det rett vest med de aller fleste sakene jeg hadde sympati for. Så nå har de fått Obama, men mistet retten til homofile ekteskap i en rekke stater..

  • 6 November, 2008 - 1:17 pm | Permalink

    tb, ja det var en “rar” blanding for oss som tenker at når man stemmer på Obama så stemmer man også for de verdiene vi inbiller oss at han har. Men kanskje var det nettopp det motsatte – at man lagde sin egen lille motvekt mot en president som går for å være veldig liberal?

    Ellers så hadde det jo vært spennende å sett hva som kom i kjølevannet av to sentrumsrepresentater i det republikanske partiet. Ville det ha kommet et tredje alternativ? Det må vel ha vært noen erkekonservative blant alle da andre små kandidatene?

  • tb
    7 November, 2008 - 4:26 pm | Permalink

    Tror mange i Europa og Norge lever i den tro at Obama er en slags sosialdemokrat av europeisk type. Det vil vi vel snart oppdage at han ikke er, og at “liberal” og “venstre” og sånne ord ikke betyr helt det samme i USA som i Europa. Endringene blir nok ikke store? Litt mindre krig noen steder (Irak), betydelig mer krig andre steder (Afghanistan), fortsatt bastant støtte til Israel (men kanskje ikke sååå lett å få lov til å bombe Iran), fortsatt massiv makt konsentrert i det militær-industrielle kompleks, men kanskje litt bedre helseordninger for fattige, litt mer miljø og klima, men ikke sånn at det berører amerikanske næringsinteresser mer enn høyst nødvendig. Litt ny retorikk, mye gammel praksis. USA vil nok ikke forandre seg så veldig. Hverken på godt eller vondt.

    Men skitt au, jeg er fortsatt litt glad 🙂

    • Hjorthen
      7 November, 2008 - 7:37 pm | Permalink

      Man skal ikke undervurdere betydningen av ny retorikk heller? Jeg synes ihvertfall reaksjonene fra Obama i forbindelse med krigshandlingene i Georgia var langt mer betryggende enn reaksjonene fra McCain, som så ut til å fortsatt befinne seg midt i den kalde krigen mentalt sett.

      Så selv om vi ikke skal forvente oss de store forandringene, så er jeg nok allikevel ganske sikker på at Obama er et bedre valg enn både alternativet, og selvfølgelig forgjengeren hans.

      • tb
        8 November, 2008 - 7:16 pm | Permalink

        Helt enig med deg i ho her saka! (men det visste du sikkert…) Føler meg mye tryggere i verden med Obama i stedet for det nye Bush-alternativet.

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: