web analytics

Hjemmelagd porno

Bedre enn oppskjært brød?
Bedre enn oppskjært brød?

Dagbladet skrev rett før jul om hvordan hjemmelagde pornofilmer utfordrer den vanlige pornoindustrien gjennom sider som YouPorn, PornoTube, XTube og hva de nå heter alle sammen. Salget av pornofilmer stuper fordi folk heller vil gjøre det selv, skriver journalist Marie Melgård. Her er det selvfølgelig fristende å legge til at folk som helst vil gjøre det selv, men som av en eller annen grunn ikke har anledning der og da, er hele bakgrunnen for at det i det hele tatt finnes en pornoindustri?

Men det er en avsporing, og siden vi først er i gang, hvorfor ikke ta en til? Det er litt ironisk er det ikke, at Dagbladet i 2006 droppet Sex-annonsene, mens de i 2008 driver gratisreklame for pornosider på nett?

Ja, strengt tatt så er det ikke en så voldsom avsporing, for fakta er at der Melgård fremstiller YouPorn etc. som en boltreplass forbeholdt glade amatører som liker å filme seg selv mens de har seg, så er virkeligheten heller den at pornoindustrien bruker disse sidene som reklame for sine egne produkter. Du klikker deg inn for å se en video med et “amateur couple doing doggy style”, og får se en film som er et åpenbart sammendrag av en lenger film, komplett med reklame for en annen side som hevder å ha tonnevis med amatørfilmer som bare ligger og venter på deg, bare noen få dollar unna. I tillegg til hele filmen som du nettopp har sett utdrag fra.

At det er amatørmessig filmet betyr ikke nødvendigvis at dem som har seg foran kameraet er amatører.

Det er nok riktig når Melgård skriver at omsetningen har falt kraftig for pornoprodusentene, men at det skyldes at folk i stedet har begynt å filme seg selv, og laste det opp på nettet, er nok ikke forklaringen. Forklaringen er vel ganske enkelt den at det finnes så mye porno liggende gratis på nettet, at det ikke lenger er noen grunn til å betale penger for en halvannen time lang pornofilm fra Vivid Entertainement. Som Leif Hagen vel i sin tid formulerte det: Mange små bilder øker runkeverdien. På nett kan man klikke seg til neste film når det blir kjedelig, man slipper å surre med spoling hver gang det kommer litt dialog, og fremfor alt så slipper man jo å betale. At vi befinner oss i en revolusjon av pornoindustrien, basert på hjemmeporno, og YouTube-modellen har jeg vanskelig for å tro, men akkurat som film, musikk og bokbransjen, så må også pornoindustrien forholde seg til den nye virkeligheten med fildeling, kopiering, og internett.

Nå må ikke dette forstås slik at jeg har noe i mot at folk filmer seg selv i fullt firsprang, og legger det ut på nettet. For all del. Jeg tror bare ikke at omfanget er stort nok, eller produksjonskvaliteten god nok, til at det i seg selv kan true pornoindustrien i nevneverdig grad.

Litt på siden, men allikevel interessant, er kanskje spørsmålet om hvem det er som legger opp pornofilmer av seg selv på nettet. Alexa Wolof skriver om dette på Newsmill, og trekker inn klasseperspektivet.

Jag tror istället att det fortfarande är mer en klassfråga om vems “intimitet” vi har tillgång till, än ett uttryck för sexdemokratisering, konsumentmakt och frihet. Underklassen utför fortfarande med kroppen det medelklassen och överklassen konsumerar. Av dem som visar vaginan “frivilligt” på nätet är det fortfarande få som hade svarat “läkare eller advokat” på min fråga för 10 år sedan.

Madeleine Leijonhufvuds porrförbud håller på att förverkligas av hemma-porren | Newsmill.

Dette er i tråd med det vi har vært inne på før, i forbindelse med de unge som legger ut forsøksvis frekke bilder av seg selv på deiligst.no og lignende sider. At det er arbeiderklassens barn, heller enn middelklassen og overklassens barn som bruker disse sidene, og kanskje er det de samme barna som vokser opp til å bli hjemmepornostjerner på YouPorn?

Er det litt søkt å tenke at dette skyldes et ønske om å bli sett, og at vi lever i en medievirkelighet der arbeiderklassen nesten er usynlig, det er mediefolka i middelklassen som bestemmer hva vi skal lese i avisen, og hva vi skal se på TV. Når de trekker frem folk fra den lavere klassen, så er det gjerne slik som i  Norges Herligste, der by og bygdeoriginaler slippes løs i fri dressur mens Ylvisbrødrene står bak og himler med øynene. For ikke å snakke om VGs julebruskonge. Er det litt sånn i dag at du finnes ikke om ingen ser deg?

Er det slik som Alexa Wolof skriver, at det at man blir sett av andre gir en følelse av makt? Av å være viktig? Av å være elsket? Begjært?

Ja, det er jo sånn, generelt sett ihvertfall. Vi vil vel alle bli sett, elsket, respektert, etc. Men oppnår man dette gjennom å lage hjemmeporno, eller er det en falsk følelse? Lurer man seg selv?

Er hjemmeporno den beste oppfinnelsen siden oppskjært brød, eller er det noe forbanna styggedom? Kjør debatt mens jeg spiser kransekake.

29 Comments

  • 29 December, 2008 - 5:53 pm | Permalink

    Konrad fikk nytt digitalfilmkamera til jul, så her blir det lange kvelder både foran og bak kamera. 🙂

  • 29 December, 2008 - 6:36 pm | Permalink

    Nei seriøst. Jeg klarer ikke helt å sette meg inn i tankegangen til dem som gratis og frivillig legger ut intime filmsnutter av seg selv. Men bevares, det er faktisk 6 milliarder (tror jeg) mennesker i verden og det trengs ikke mange promillene som synes at dette er gøy før vi har en solid tilbudsside. Ettersspørselssiden er, som kjent, vel etablert.

    Min venner psykologene kan sikkert si noe klokt om at noen mennesker liker følelsen av å bli sett, av å være en stjerne (eller “stjerne”), av å bli begjært. Kanskje kan det gi en bekreftelse man får for lite av i hverdagen? Ønsket om å være attraktiv er vel allmennmennskelig, å få bekreftet at man er attraktiv likeså men kanskje viktigst for usikre tenåringer. Interessant tema du er inne på der.

    Ellers har du sikkert rett: Dersom den kommersielle pornoindustrien tror at kundene synes det er mer stas å se på amatører, ja da er de sikkert i stand til å lage filmer med “amatører”.

    • Hjorthen
      29 December, 2008 - 7:52 pm | Permalink

      Det er vel en god del av de seks milliardene som fortsatt ikke har fått digitalkamera til jul, eller har tilgang til internett, men joda. Det er klart at det er en del som av forskjellige grunner finner det interessant, pirrende, eller whatever, å filme seg selv,og gjøre det tilgjengelig for andre å se. Det kan sikkert stjele noen andeler fra den kommersielle pornoindustrien, men jeg tror ikke det truer den i særlig grad. Det er nok andre elementer som bidrar mer til at omsetningen faller.

      Feilen med Dagbladets sak er at den fremstiller YouPorn etc som rene dugnadstiltak for å bringe gratis og hjemmelaget porno til folket. I virkeligheten fremstår de mer som reklamekanaler for den kommersielle pornoindustrien?

      • 29 December, 2008 - 8:18 pm | Permalink

        Uten å ha drevet noe research tror jeg ikke så mye på dugnadshistorien, pornoindustrien er kjempestor (større en den ordinære filmindustrien) og mange smarte businessfolk der.

        Dagbladet er vel mest ute etter å skrive noe om sex, pupper og slikt.
        Paniske tiltak fra en hardt prøvet avis.

  • 29 December, 2008 - 7:03 pm | Permalink

    1. Definisjonar av klasse.

    Eg veit ikkje korleis du definerer overklasse, middelklasse og arbeiderklasse. I Noreg har me hatt lite og ingen reell overklasse, bortsett frå i nokre få byar som er eller har vore hovudstad. Den tradisjonelle arbeiderklassen (industriarbeidarar/handverkarar) er økonomisk sett no ei middelklasse, og ein skiller vel denne frå akademikarane med å kalle noko akademisk middelklasse (og då meiner ein folk med lang utdanning, ikkje folk med mange pengar).

    Så kven er arbeiderklassen, og korleis definerer du den?

    Dette må eg vite før me kan diskutere porno og klasse.

    2. Skam, sosial korreks og kultur

    Kringkasta heimelaga porno, bilete av seg sjølv halvnaken på fest og så bortetter: Er dette skamfullt? Skadeleg?
    Svaret er gitt av kulturelle tilhøve. Det som kan vere skadeleg for ein akademikarunge på veg opp i den politiske verda, er ikkje nødvendigvis verken skamfullt eller skadeleg for ein overklasseunge som med kort skulegang skal overta arva pengar og fortsette champagnedrikkinga (ein type overklasse me som nevnt har lite av her i landet, men la meg minne om den engelske overklassens credo: Det er middelklassens skrekk å få dumme barn).

    At akademikarane sit og kosar seg på nett med heimelaga porno som folk med låg utdanning deltek i, kan tolkast som utbytting av dei lågare utdanna frå den akademiske subkulturen sine normer.

    Men kven sit att med skjegget i postkassen?
    Dei hemma akademikarane som runkar aleine på kontoret og skammar seg slik over puppebilder frå ungdommen at dei får vondt i magen?
    Eller dei som har lite å tape på rølp, som sit i boden og drikk pils og deler vågale festbilete på facebook langt oppi i førtiåra utan å møte verken sosial fordømming eller yrkesmessige konsekvensar?

    • Hjorthen
      29 December, 2008 - 8:07 pm | Permalink

      1. Er det derfor det er litt tabu å snakke om klasse i Norge i dag? Fordi den er vanskelig å definere? Økonomisk er vi vel et eller annet sted i middelklassen de fleste av oss, ihvertfall så lenge vi er i jobb?

      I denne sammenhengen må det vel egentlig være ikke-akademikerene jeg snakker om antar jeg.

      2. Egentlig sitter vi vel med skjegget i postkassa alle sammen?

      Men det er klart at det er forskjell på hvor vi er i verden ja? Folk ville vel kanskje reagere negativt om de oppdaget fastlegen sin på YouPorn med ansiktet fullt av sæd, mens det sånn i det store og det hele ikke spiller så stor rolle om du har en jobb på gølvet?

      Ellers så er det vel kanskje et kjønnsaspekt her også? At en mann, ihvertfall i noen miljøer, vil oppleve anerkjennelse gjennom å være pornostjerne på nettet, mens en kvinne vil oppleve mye sterkere grader av fordømmelse?

      Som man sier i debatten på Newsmill: Tenk på barna. Det er vel kvinnen som må tenke på dem, mannen kan bare kjøre på, han er stort sett bare et kjønnsorgan uten ansikt uansett?

  • 29 December, 2008 - 8:50 pm | Permalink

    Eg tenker i alle fall at når me i den akademiske middelklassen (jada, eg sit midt i den) både bruker våre normer (og våre forestillinger om forventa sosial korreks i tilfelle normbrot) for å forklare kvifor “arbeiderklassen” blir utnytta (av oss) er me ute og køyre.

    • Hjorthen
      30 December, 2008 - 6:18 pm | Permalink

      Hehe, du er jo berømt for å poste frekke trusebilder på nett, så du beviser ihvertfall at sånt kan foregå også i den akademiske middelklassen 😯

  • 29 December, 2008 - 9:16 pm | Permalink

    Årets Beste Punchline skal du i alle fall ha for «Kjør debatt mens jeg spiser kransekake.»!

    Fytti faen så bra, og hvorfor kommer aldri jeg på å si sånt?

    Nuvel. Syns «hjemmeporno» er et litt teit ord å bruke i denne sammenheng. Mener å ha sett en forskningsrapport i «Kinky Porn Consumers Quarterly» for noen år siden, der det fremgikk av grafikken at 9 av 10 brukere av pornografiske trykk og levende billeder brukte slike ting hjemme. De siste 10 prosentene fordelte seg uanstrengt og ledig på slike ting som hotellrom og toalettavlukker på transportmiddel eller i forbindelse med reiser.

    Med andre ord kan ordet «hjemmeporno» lett misforstås til å peke mot hvor styggedommen brukes, eller konsumeres, som vi sier i bransjen.

    Oops! Faen, sa jeg det høyt?
    🙂

    • Hjorthen
      30 December, 2008 - 6:21 pm | Permalink

      Ja, jeg mener jo hjemmeLAGD porno. Burde vel brukt det konsekvent, men jeg hadde blikket stivt festet på restene av en perfekt kransekake. Den var god!

      Og nå er den borte 😥

  • 29 December, 2008 - 9:17 pm | Permalink

    Dette er i trå med gode nroske verdier. Som Ap sier: Alle skal med Elelr som SP sier. Ta hele landet i bruk. Venstresidens slagord der du jobebr, der du bor der du går på skole er perfekt i denne sammenhengen. Så la oss gjøre som el-kjør, la oss starte en folkebevegelse. 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 ❗ ❗ ❗ ❗ ❗ ❗ ❗ ❗

    • Hjorthen
      30 December, 2008 - 6:22 pm | Permalink

      Ja, jeg er enig. Hvis noen nå bare gir meg et videokamera til neste jul så skal jeg nok gå foran med et godt eksempel. La oss knuse pornoindustrien!

  • 29 December, 2008 - 9:29 pm | Permalink

    “Er det litt sånn i dag at du finnes ikke om ingen ser deg?”

    Hvis vi tar utgangspunkt i Norge, og ikke tenker på land hvor de ikke har internett og tv, så vil jeg si ja. De unge i dag (meg inkludert) er veldig oppsatt på å være sett. Vi ser opp til de som blir sett. Alle vil vise seg. Noen prøver seg på modell, det er jo bare å se på hvor populært top model er. Andre prøver skuespill. Mange prøver å nå langt gjennom blogging. Mens de som ikke har et spesielt talent innen noe av dette, viser frem kroppen. Enten på deiligst.no eller gjennom hjemmelagd porno. Det er derfor reality-serier er populært, vanlige mennesker får muligheten til å komme på tv! Vi vil bli sett. All publisitet er positiv publisitet.

    Andy Warhol sa at alle vil være kjent i 15 minutter.
    Alle vil ha sine 15 minutter med en gang, uten å gjøre noe spesielt for det. Om du ikke blir sett, er du ingenting.

    • Hjorthen
      30 December, 2008 - 6:23 pm | Permalink

      Jeg ser deg Sandra 😀

  • nessie
    29 December, 2008 - 10:46 pm | Permalink

    Tror rene ‘hjemmeporno’sider neppe blir en realitet, noen må jo finansiere all båndbredden? Mitt inntrykk er at det er veldig mye kommersielt ræl på den type sider, og det som er av “ekte” amatørporno er ofte så teknisk dårlig at det vil neppe trekker seere i bøtter og spann det heller.

    Men det som forbauser meg mest med den typiske hardpornoen som er tilgjengelig overalt er at folk kjøper det. Antar at det er derfor tilbudet er så stort?

    • Hjorthen
      30 December, 2008 - 6:27 pm | Permalink

      Ja, det er nok fortsatt penger å hente i pornobransjen, selv om den er i forandring? Disse “hjemmeporno”sidene har jo en masse reklame av typen: “Fuck a lonely housewife in Stryn tonight”, der stedsnavnet er tilpasset IP-adressen din, med nakenbilder av kvinner som neppe er innom Stryn på daglig basis. Og annen reklame der man kommer til sider der man må bruke kredittkortet. Og det må jo fortsatt være noen som bruker dette?

  • 30 December, 2008 - 12:16 am | Permalink

    Jeg <3 Sandra banans kommentar:

    Mange prøver å nå langt gjennom blogging.

  • 30 December, 2008 - 2:24 am | Permalink

    Noen har gjort dårlig research foran denne saken. For, ærlig talt, det er jo så og ingen av de videoene du finner på sider som redtube, porntube, xtube, etc som inneholder “amatører”.

    Bare fjas. Det er snakk om profesjonelle skuespillere i alle filmer. At de spilles inn med tanke på klisjen “amateur doing it for the first time with 2 guys, a girl and i pizzaplace” betyr jo ikke at dette er sant. Det er – av en eller annen grunn – heller aldri sånn at pizzabudet til Peppes er en dritfin og sprengkåt dame med store pupper.

    En skitten onkel fra Toten (som jeg har konferert med før denne kommentaren siden jeg vet NULL om dette selv) påpeker at en gang ble selveste Lisa Ann framstilt som “amateur” og “doing it for the first time”. Det var i realiteten hennes noen-og-tusende film..

    Slike sider er KUN reklame for betal-sider, og de er stort sett drevet av de store pornostudioene også. Hvorfor ikke bare lage reklamesidene sine selv, så slipper man å dele inntektene med noen?

    • Hjorthen
      30 December, 2008 - 6:31 pm | Permalink

      Denne skitne onkelen fra Toten virker å vite hva han snakker om. Visst finner man amatørvideoer på disse sidene, av menn som onanerer f.eks, men de drukner i alt det andre rælet, og er neppe noen trussel for pornoindustrien.

      Men jeg er litt skuffet over dette med pizzabudet til Peppes altså. Her i byen har vi bare Pizzabakeren, og jeg har lenge drømt om å få Peppes til byen, men hvis budet deres verken er dritfin eller sprengkåt kan det jaggu være det samme!

  • 30 December, 2008 - 10:49 am | Permalink

    Jeg stiller meg tvilende til konklusjonene om klasse inntil jeg ser tall og dokumentasjon. Riktignok har jeg ikke grunnlag for å påstå det motsatte, annet enn at

    — i gamle dager, da jeg leste dameblader som blant annet Det Nye, var det med jevne mellomrom artikler med par som sto fram som swingere/SM-dyrkere/polygamister/ekshibisjonister, og som oftere enn ikke snakket om at de hadde et yrke og/eller en inntekt som hadde høy status i samfunnet.

    — jeg har jobbet med ungdom både på oslos beste øst- og vestkant, og elevene i de ressurssterke, akademiske, hvite områdene later i alle fall ikke til å være underrepresentert på sider a la deiligst.no, for å si det sånn.

    “Er det slik som Alexa Wolof skriver, at det at man blir sett av andre gir en følelse av makt? Av å være viktig? Av å være elsket? Begjært?

    Ja, det er jo sånn, generelt sett ihvertfall. Vi vil vel alle bli sett, elsket, respektert, etc. Men oppnår man dette gjennom å lage hjemmeporno, eller er det en falsk følelse? Lurer man seg selv?”

    Her tror jeg du er inne på noe. Dem som ikke på forhånd har lært seg å elske både seg og kroppen sin, og som bruker kåte hvemsomhelster til bekreftelse og oppmerksomhet, spiller kanskje et skummelt spill, sånn i forhold til selvbilde altså. Og dersom man i tillegg føler seg elsket og respektert fordi man puler på pc’en vil jeg kanskje si at man lurer seg selv. Men her var det dette vanskelige “frie” valget igjen…

    • Hjorthen
      30 December, 2008 - 6:41 pm | Permalink

      Hmmm…jeg antar du har rett i at det ikke er flere ekshibisjonister i det vi kanskje litt misvisende kaller arbeiderklassen her. Jeg har også lest min del av historiene om “swingere/SM-dyrkere/polygamister/ekshibisjonister, og som oftere enn ikke snakket om at de hadde et yrke og/eller en inntekt som hadde høy status i samfunnet.”

      Men jeg tenker at disse statusfolka gir det et annet utløp enn å filme seg selv og legge det ut på nett? At de er mer diskret enn som så? Eller om de legger noe ut, i det minste passer på å være vanskelig gjenkjennelig?

      Skjønt, hvor mange nordmenn er det egentlig som legger egne pornofilmer på nett? Ikke veldig mange vil jeg anta?

      Når jeg hang litt rundt på deiligst.no, i forbindelse med den forrige bloggposten jeg skrev om dette, så forekom det meg ihvertfall rimelig åpenbart at de ungdommene som hang der, ikke var blant de som var sterkest på skolen. Språket var gjennomgående temmelig dårlig ihvertfall, men hva vet vel jeg, det er vel kanskje heller regelen enn unntaket i dag, også på beste vestkant, at man skriver sms-språk, og ikke vet forskjell på å/og?

  • 30 December, 2008 - 7:56 pm | Permalink

    Jeg tenker at jeg forholder meg til den definisjonen av pornofilm Umoperto Eco gir i essayet How to Recognise a Porn Movie (utgitt på engelsk i boka How to Travel With a Salmon & Other Essays) og er fristet til å påstå at det egentlig er pornofilmindustrien som utfordrer de vanlige amatørfilmene.

    På den annen side er det også fristende å spå en oppblomstring av den halvprofesjonelle pornofilmen som et resultat av et smutthull i lovforbudet mot kjøp av sex: det er fremdeles lov å spille inn pornofilm. 😯

    • 30 December, 2008 - 7:58 pm | Permalink

      Umoperto? Tvilsomt, jeg tenker jeg prøver å skrive Umberto en gang til.

  • 31 December, 2008 - 1:51 am | Permalink

    At Dagbladet blander sammen ting, er heller ikke noe nytt. Her er det vel snakk om at de blander sammen YouTube med fx RedTube, og så tenker seg at «dette må jo være vanlig folk sånn som på YouTube, bare med litt mindre klær?».

    Som gammal miljøverner irriterte jeg meg i en 15 års tid over at din vanlige journalist ikke visste forskjell på og konstant blandet sammen ozonhullet og drivhuseffekten. Disse er vidt forskjellige fenomen, men det la ingen demper på den journalistiske sammenblandingen!

    God praksis innen journalist-«faget» er visstnok å lese seg opp på hva norsk presse allerede har skrevet om et tema. En klar feil – som at det blir hull i ozonlaget når du flyr til Syden – får da bein å gå på og dukker opp i stadig nye artikler om – både – oppvarmingen og ozonhullet.

    Og apropos: Når får vi se den første RedTube-filmen av en diger norskafrikaner som knuller ozonhullet?!

  • IvarE
    31 December, 2008 - 3:53 am | Permalink

    Helt på siden, men gjennom de siste ukene/månedene så virker det da som om du har blitt helt abnormt hektet på porno???
    :mrgreen:
    Har du ikke annet å gjøre, der i de vestlandske hoteller???

    Jada, jeg ER slem! :mrgreen: :mrgreen:

  • 1 January, 2009 - 1:49 am | Permalink

    Jeg skjønner de som tviler på sammenhengen amatørporno–klasse, men det er vel bortimot ingen tvil om sammenhengen pornoskuespiller–klasse. Det henger naturligvis sammen med det potensielle utbyttet av alternative muligheter, og den sterkere kulturelle reaksjonen blant akademikernes venner og familie. Det ville derimot vært fryktelig interessant å se på sammenhengen mellom deiligst.no-eksponering og sosial klasse. Jeg mistenker at Hjorthen har rett, men jeg har ikke noe annet belegg for det enn at forskning på andre fenomener (bruk av røyk og alkohol, antisosial oppførsel, dårlig skoleprogresjon) viser klare sammenhenger i denne retningen.

    En forklaring kan være at disse barna har mindre å tape på å eksponere seg slik, fordi deres antagelige fremtidige arbeidsplasser vil bry seg katten. Disse barna går ikke rundt og tenker på at de kan bli stortingspolitiker eller administrerende direktør, og ingen bryr seg om festbilder av en vasker eller kassamann. For akademiker- og overklassebarna er det derimot tidlig klar for dem at de kan bli “hva som helst”, og da er det kjipa å bli hindret av kompromitterende bilder fra femtenårsalderen.

  • Pingback: Bloglovin’ part 4: Hjorthen uttaler seg | indregard.no

  • 1 January, 2009 - 4:04 pm | Permalink

    SÅvidt jeg har fått med meg har flere kjente skuespillere begynt i pornobransjen, f.eks. karakterskuespillerne DOn Johnsen og S. Stallone. :mrgreen:

  • 2 January, 2009 - 12:11 am | Permalink

    I ren panikk serverer Dagbladet sin egen amatoermykporno
    http://www.dagbladet.no/2008/12/30/nyheter/utenriks/australia/naken/4199537/
    😯

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: