web analytics

Få orden i eget hus


Creative Commons License photo credit: *bie

Jeg vet ikke hvor godt kjent den britiske forfatteren Martin Amis er her i landet, men jeg antar han er relativt obskur. Jeg kan ikke se at han er oversatt til norsk ihvertfall. Jeg skal ikke påberope meg godt kjennskap til mannen selv, jeg vet hvem han er ene og alene av en grunn. I 2006 uttalte han i et intervju følgende:

The Muslim community will have to suffer until it gets its house in order. What sort of suffering? Not let them travel. Deportation – further down the road. Curtailing of freedoms. Strip-searching people who look like they’re from the Middle East or from Pakistan… Discriminatory stuff, until it hurts the whole community and they start getting tough with their children…

Amis fikk massiv kritikk, ble stemplet som rasist, han var “with the beasts” og så videre, og han så seg etterhvert nødt til å skrive et brev til The Independent der han modererte seg en hel del. Sitatet var tatt ut av sammenheng, han hadde tenkt høyt, han var i et noe pessimistisk lune siden intervjuet fant sted i etterdønningene av opprullingen av planene om å sprenge 10 jetfly på vei fra UK til USA. Etter noen dager hadde pessimismen løftet seg noe, og han mente igjen at man måtte bygge så mange broer som mulig mellom oss og den moderate muslimske majoriteten.

Dere kan lese hele brevet til Amis her, det er stilet til Yasmin Alibhai-Brown, som hadde gått kraftig i rette med den originale uttalelsen til Amis i samme avis noen dager tidligere.

Til tross for dette har uttalelsen blitt hengende ved Amis, noe som antagelig skyldes at mannen har fortsatt å uttale seg om emnet, ikke alltid med imponerende klarhet og kunnskap. Bloggen Islamophobia Watch har i skrivende stund skrevet om Amis 33 ganger. Jeg tror ikke mye av det har vært positivt. Amis har selvfølgelig også fått en del skryt for sin evne til å tenke høyt i intervjuer, men mitt inntrykk er at det er flere som har avfeid mannen som diskreditert halvrasist, enn det er som ser på ham som en viktig stemme i denne debatten. Det kan selvfølgelig skyldes en viss skjevhet i mitt lesemønster.

Tidligere i dag satt jeg på byens eneste kaffebar med et kreativt rundstykke, snickerskaffe, og ferskeste utgave av Dag og Tid. Da var det like før jeg satte kaffen i halsen.

I en kommentar kalt – Det er jødane som står bak, med underteksten Så var det ikkje lenger trygt å vera jøde i Norge skriver Jon Hustad om hvor nedtrykt han ble av opptøyene i Oslo i forrige uke. Han forteller om hvordan 73 år gamle Sverre Martin Haug fikk bank fordi han hadde med seg et israelsk flagg, men husker heldigvis også å få med at han ble reddet av noen muslimske ungdommer. Han forteller om en eldre mann fra Jæren som deltok i pro-israel-demonstrasjonen, og ble slått i bakken to ganger. Han forteller om Jon Gunnar Aksnes som brakk armen på fire steder. Jada, jeg blir litt nedtrykt når jeg leser om det jeg også. Og så skriver Hustad:

Jødehat var og er eit naturleg resultat av masseinnvandringa frå den muslimske verda, ei verd der mange knapt ser ut til å vera i stand til å vende blikket mot seg sjølve og i staden legg all slags elende på dørstokken til jødane.

Så følger en rekke av anekdoter som underbygger en påstand om at muslimer flest tror på en hel del ville konspirasjonsteorier der jødene har skylda for alt som er galt her i verden, der de sitter med makta over alt som betyr noe her i verden. Hvorfor kan ikke muslimene være mer som tamilene spør Hustad. Flere hundre tamiler har blitt drept nord i Sri Lanka den siste tiden. Konflikten mellom tamilene og den singalesiske majoriteten har tatt over 70 000 liv de siste 25 årene. Det er over 10 000 tamiler i Norge, men hvorfor demonstrerer de ikke? Kan det være at de har insett nederlaget og er på vei videre, spør Hustad.

Men det er ikke alt dette som får meg til å sette kaffen i halsen. Jeg vet at det florerer med jødehat i muslimske land. I forhold til andre konflikter i verden så får Israel/Palestina-konflikten mer enn sin rettferdige del av oppmerksomheten. Jeg er med på det, selv om det selvfølgelig har sine grunner.

Men i første avsnitt av kommentaren sin skriver Hustad:

For vel to år sidan vart Martin Amis, ein av Storbritannias fremste forfatterar, intervjua av the Sunday Times. Han vart spurd om kva framtid han såg føre seg at islam hadde i Vesten i ljos av mellom anna London-bombinga. Framtida såg ut til å vera drakoniske tiltak svara han: strenge straffer, oppheving av menneskerettar, deportasjonar: “Diskriminering som smertar heile den muslimske fellesskapen heilt til medlemene byrjar å verte harde med borna sine”

Dette er sjølvsagt skremmende utsegner, men kva gjer vi? Eitt veit vi nokonlunde sikkert: At nasjonsbyggjing få botnen av, for å låne Haakon Lies bilete, ikkje er ein sundagsskule.

Kan man tolke dette dithen at Hustad nå mener at diskriminerende tiltak mot hele den muslimske fellsskapen, strengere straffer, deportasjoner, oppheving av menneskeretter, er noe vi nå bør vurdere, eller leser jeg ham vrangt nå? Kanskje er han bare i et noe pessimistisk lune etter å ha vært vitne til forrige ukes opptøyer?

I så fall håper jeg han gjør som Amis og kommer på bedre tanker ganske snart.

Gramma and the Police
Creative Commons License photo credit: Egil Fujikawa Nes

11 Comments

  • 17 January, 2009 - 2:20 pm | Permalink

    Veldig bra innlegg! Hustad har en lei tendens til å ikke klare å stoppe når han resonnerer. Nesten som han mangler en bremse. Både skriveriene hans om utdanning og fmeinisme for den skaks skyld, kan vitne om det samme.

    Det som kanskje er verst med Hustads skriverier er athan reduserer jødehat til noe som er importert hit. Jaha ja. Jeg synes å huske noe annet fra historietimene. Det var ikke innvandrere som villig deporterte norske jøder under rkigen og inkorporerte jødehat i vår første grunnlov. Det Hustad driver med er farlig.

    Jeg har skrevet om det samme i dag men med motsatt fortegn – nemlig forsøkene noen på venstresida gjør på å forklare krigen i Gaza med etniske særtrekk hos jødene. Ja, du leste riktig.

    Snorre – på’n igjen med
    blogg

    • Hjorthen
      18 January, 2009 - 8:15 pm | Permalink

      Ja, jeg satte rundstykket i halsen når jeg leste det der, men jeg tenkte jeg skulle spare akkurat den biten til angstbiterske kommentatorer som deg:-) Men ja, vi klarer fint å hate både jøder og andre folkeslag uten ekstern hjelp!

      Ellers så er det kjekt at du er tilbake!

  • 17 January, 2009 - 4:29 pm | Permalink

    Det blir polaristene og populistene som råder i denne debatten, og hvem er tjent med det? Takk for innlegget.

    • Hjorthen
      18 January, 2009 - 8:16 pm | Permalink

      Det er vel polaristene og populistene selv det da?

      Selv takk!

  • 17 January, 2009 - 8:35 pm | Permalink

    Ja, rase og religion forklarer jo alt som er galt her i verden…

    Og blant mennesker som ikke ser ut som oss finnes det ingen nyanser og alle tenker og handler likt. Joda.

    Min egen erfaring er at mennesker er akkurat de samme over hele verden. Man finner ekstremister som uttaler seg på akkurat samme måte overalt, og også mer tenkende mennesker som har skjønt at verden er ikke så enkel at den kan fremstilles i kun svart og hvitt. Det vil kanskje overraske mange i vesten hvis jeg sier at det landet der jeg møtte flest tenkende mennesker og få ekstremister var Saudi Arabia. Men det kan jo forklares med at ekstremistene der holder seg unna utenlandske kvinner?
    Akkurat det samme kan sies om ekstremistene i landet der jeg befinner meg nå også, forresten!

    • Hjorthen
      18 January, 2009 - 8:20 pm | Permalink

      Ja, mennesker er stort sett de samme over hele verden, det tror ihvertfall jeg, selv om jeg ikke har vært i andre land enn England, Sverige og Danmark. Unntaket er selvfølgelig Nordland!

  • 18 January, 2009 - 8:28 pm | Permalink

    Jeg tror dette bør være i din gate. I så fall: Spre budskapet:

    http://dentvilsommehumanist.blogspot.com/2009/01/opprop-n-igjen.html

  • Jon Hustad
    15 March, 2010 - 10:45 am | Permalink

    Etter Dagsrevyens innslag i helge meiner du framleis at påstandane om jødehat mellom norske muslimar framleis berre er anekdotisk?

    • Hjorthen
      16 March, 2010 - 4:49 pm | Permalink

      Beleilig nok så har jeg ikke sett de innslagene, bare fått med meg i twitterfarten at det hadde vært et eller annet, så jeg har ikke noen formening om hvorvidt jeg bør oppdatere meningene mine eller ei. Kan hende jeg bør det, men jeg tror ikke jeg tar til orde for strengere straffer, deportasjoner, og oppheving av menneskeretter for muslimer riktig ennå.

  • Jon Hustad
    10 April, 2010 - 10:51 pm | Permalink

    Herregud og fader må eg verkeleg seia at eg heller ikkje er for det og aldri har vore det. Merkeleg.

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: